Hoppa till innehåll

Januari

01 februari 2010

Jag tog upp bloggen och bestämde mig för att börja blogga 15 januari. Det första jag skrev om var hur min röstningslista för Piratpartiets primärväl såg ut, följt av mitt mest lästa inlägg hittills, om polisens beslagtagande av Mikael Nordfeldths datorer. Efter det följde en reflektion över, som mest blev en hyllning till, riksdagsgruppen. Jag kritiserade Svenska Dagbladet för att inte kritisera Folkpartiet eller Moderaterna, men Piratpartiet, gällande de respektive partiernas primärval, och skrev sedan ett problematiserande inlägg där jag ställde frågan: hur får vi ut gamla människor på internet? De som behöver det mest, och har svårast att kommunicera, har också svårast att ta till sig ny teknik – trots att de skulle ha störst nytta av den. En liten tanke om rulltrappor flög förbi – där jag också påbörjade vanan att konsekvent sno bilder från Wikimedia Commons – innan jag fortsatte med att problematisera saker, och nu fråga mig: hur får man ”vanliga människor” (ett begrepp som Göran Hägglund förstört) att inse vikten i piratfrågor? Vikten låg i detta inlägg på upphovsrätt, men frågeställningen är generell.

Ett lite längre inlägg om procentspärrar följde, där jag argumenterade för att procentspärrar inte hör hemma i en demokrati. Kort irritation över Sverigedemokraternas inkompetens. Jag ironiserade över väskdebatten, och kopplade den till burkaförbud och andra tokerier. Kort irritation över Bodströms efterblivenhet. Bloggpost om fildelning, som man ju måste ha klarat av om man är piratbloggare. Ett snyggt och bra inlägg om frihet och förbud, som jag fick till bra. Länktips. Efter det skrev jag om Wikimedias roll som informationsbärare i världen, och att Sverige officiellt borde bidra, på samma sätt som Tyskland, USA, Ryssland med flera har gjort. Och när man skriver om Wikimedia måste man förstås ha en massa bilder, så det blev ett snyggt inlägg. Ännu lite mer om slöjor, samt en hycklande allians. Någon annans jämförelse mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna. Ett litet inlägg om iPad, och en lustig länk. Jag skrev en liten text om folk som gör motstånd mot idioti, för att slutligen avsluta januari med ett inlägg om mitt brev och min systers mösskamp, tillsammans med ett litet grattis på hennes födelsedag.

På det hela taget är jag nöjd med inledningen av mitt bloggande. Det har lett till mindre aktivitet på Wikipedia, men jag hinner med lite arbete där också. Liksom mitt skolarbete. Och ett par uppladdade bilder på Wikimedia – däribland ovanstående ko. Synd att man bara har 24 timmar på ett dygn. Och det med sömn inräknat!

Tack för mig, januari – nu väntar februari!

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

