Skip to content

Sverigedemokraternas inkompetens

02 maj 2010

Att jag inte håller med Sverigedemokraterna har jag gått igenom tidigare, ett flertal gånger på denna blogg. Jag har skrivit om deras antiindividualistiska utopi om ett etniskt rent folkhem, och att de inte bara är inkompetenta politiskt, samt nyligen, om vilka som är sverigedemokrater. Så idag snubblade jag tack vare en länk från Jonathan Rieder Lundkvist, över en fantastisk intervju med en sverigedemokrat. Och inte vilken sverigedemokrat som helst – Per Björklund, Sverigedemokraternas arbetsmarknadspolitiske talesman och partikassör, sittande i partistyrelsen, kommunpolitisk samordnare och ordförande i partiets programkommission, aktiv sedan 2002. Massor med erfarenhet och insikt i partiet, alltså.

Tidningen Dagens Arbete har genomfört en intervju med honom. Det är visserligen en relativt gammal intervju, men den borde fortfarande verka avskräckande för alla som överväger att rösta på Sverigedemokraterna. Om partitoppar är som han – hur är då lite lägre personer i partiet? Hur skulle deras riksdagsgrupp se ut?

Läs hela intervjun! Jag rekommenderar det starkt. Några smakprov följer:

Kan du sammanfatta sd:s arbetsmarknadspolitik.

Nja, det vet jag inte …

Ni skriver att det ska bli ”lättare att säga upp”, vad menar ni?

Det där är väl också en formulering som inte är helt rätt, det ska inte bli lättare att säga upp.

Vad menar ni då? Ni skriver också att det är för ”komplicerat” att säga upp i dag.

Det är väl inte komplicerat.

Ok. Vi går över till frågan om arbetskraftsinvandring. Ni vill inte ha det. Ni tror inte att det behövs. Ändå säger Ams beräkningar att det inom tio–femton år kommer att saknas en kvarts miljon arbetare.

Det får stå för dem, den uppfattningen delar inte vi.

Vad hänvisar ni till då?

Vi hänvisar till det enkla faktum att det står en miljon människor utanför arbetsmarknaden.

Nu är det en myndighet som räknat på detta. En kvarts miljon. Vad svarar du?

Tio–femton år sa du. Det hinner rinna mycket vatten under broarna.

Har ni ingen beredskap i er politik? Till exempel vården kommer att sakna folk. Vem ska ta hand om de sjuka? De gamla?

Du har till exempel det här att vi vill stimulera till ökat barnafödande i Sverige.

Definiera vad det är att vara ”svensk”.

Nej, det vill jag inte göra.

Varför inte?

Jag tycker inte att jag är så insatt att jag kan göra det.

Det står i erat program att ”Det primära målet med Sverigedemokraternas politik är att återupprätta en gemensam nationell identitet” Vad ska den gemensamma identiteten vara?

Jag vill inte ge mig in i det.

Det primära målet. Du måste kunna diskutera det primära målet med ditt partis politik.

Det primära målet.

Det viktigaste, det övergripande målet.

Ja, jag vet vad primär betyder. Nej, jag ger mig inte in på det. Jag vill inte diskutera det invandringspolitiska programmet.

Varför inte?

Jag har inte varit med och skrivit programmet. Jag är talesman i arbetsmarknadspolitiska frågor.

Invandringen är er viktigaste politiska fråga. Du har varit aktiv i sd sedan 2002. Du har massor av uppdrag och sitter i partistyrelsen. Och så kan du inte prata om det primära målet med ditt eget partis politik.

Nej.

2 kommentarer leave one →
  1. jkings permalink
    02 maj 2010 19:21

    Jag vill ha det han knarkat!

  2. MrPerfect72 permalink
    03 maj 2010 07:25

    Ungdomar: – Se! Knark aer bra! Sesaa, spring nu ut och knarka! Lyd! Koep knark av kriminella! Bli en ranglig junkie med gapande mun! Det blir bra foer Sverige Demokratin och din intelligens. Det blir dessutom laettare att roesta paa SD om hjaernan slutat fungera. :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

