Hoppa till innehåll

Att göra reklam av moms

12 februari 2012

Nya Moderaterna är Sveriges bästa reklambyrå. Med Schlingmann i spetsen har de vänt opinioner och förfört väljare. De har definierat sig som ett arbetarparti, talat om ansvar och kastat ur sig tomma retoriska grepp. Med restaurangmoms­sänkningen har de uträttat ännu ett mästerverk. På det hela taget var 2012 års budgetmotion inte mycket att exalteras över. Utlovade jobbskatteavdrag skjöts upp, skattesänkningar för pensionärer uteblev, och kontroversiella förslag lyste med sin frånvaro. Det var så nära man kommer en innehållslös budget.

För all del, lite matematiksatsningar i skolan och subventioner till grisbönder gick igenom. Men den enda post som uppmärksammades var momssänkningen för restaurangbranschen. Hur många jobb skulle den egentligen ge? Oppositionen var inte road. Socialdemokraternas Tommy Waidelich förklarade att »det ger inga nya jobb, om ens några«. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna höll med. Miljöpartiet röstade oentusiastiskt med Alliansen, eftersom de lovat att göra det. Till och med Alliansens företrädare var påtagligt undfallande när de tillfrågades hur många jobb som skulle bli till. Ingen verkade riktigt tro på förslaget.

Men mitt i den uttråkade debatten fanns ett perspektiv alla missade. Nya Moderaterna är bara i andra hand ett politiskt parti – i första hand en valvinnare. Ledarskribenter och oppositionspolitiker hängde upp sig på jobbskapande och ekonomiska effekter av dessa 5,4 miljarder kronor, som om politiken handlade om resultat. Politik handlar om makt. Det spelar ingen roll för Alliansen hur många jobb som blir till. Det skulle lika gärna kunna vara noll. Restaurangmoms­sänkningen är ändå en av deras bästa reklamkampanjer.

Hur går det ihop? Hur kan en jobbskapande åtgärd som inte skapar jobb vara bra reklam?

För att politiker som gör någonting konkret uppskattas. Och restaurangmoms­sänk­ningen kommer märkas konkret. De flesta märker inte av antalet arbetslösa i sin vardag, men de flesta märker av matpriser. Och oavsett jobben lär momssänk­ningen ge effekt på kostnaden för att äta på restaurang. Att äta ute är för de flesta en genuint angenäm upplevelse. Det är det kanske bästa sättet att sätta guldkant på tillvaron, och att ha råd att göra det oftare ger möjlighet till långt mer vardags­lyx. Det blir billigare och enklare att äta ute. Såväl verklighetens folk som kultur­eliten kommer märka och uppskatta detta. Denna positiva förändring i männi­skors vardag kan Alliansen ta åt sig mycket ära för. Det ska inte underskattas.

Människor är också oerhört kostnadsmedvetna. En sänkning i priser upplevs ofta än mer påtagligt än en höjning av disponibel inkomst, genom till exempel jobb­skatte­avdrag. Föräldrar som jagar extrapriser märker direkt när priset på mjukost, blandfärs eller fredagsmysets chips förändras med bara några kronor, samtidigt som en höjd eller sänkt kommunalskatt för hundratals kronor i månaden kan gå nära nog obemärkt förbi. Prisförändringar märks snabbare än skatteförändringar. Det är mer vardagligt, mer nära den enskilde. Även här kan Alliansen tillgodo­räkna sig sympatier.

Sist men inte minst är det billig reklam. Alliansen behöver inte ens göra den själv. Tänk noga efter – när fick en regering sist en hel bransch att göra reklam för en budgetförändring? Snabbmatskedjor affischerar över hela landet att sänkt moms ger billigare mat. Restauranger berättar hur bra det är med sänkt moms. Ett privat företag gör bioreklam för en skattesänkning! När hände det sist?

Politik är en sekundär fråga. Reklam är viktigare. Jobbskapande effekter i all ära, men momssänkningens stora betydelse är som reklam för regeringen. Inte bara märks reformen i sparade slantar hos varje konsument – restaurangmomssänk­ningen har också fått en av landets största branscher att göra reklam för den sittande regeringen. Det är en imponerande bedrift.

About these ads
5 kommentarer leave one →
  1. 21 mars 2012 09:35

    Den svenska modellens samhälle är väl ingen höjdare precis – för oss av vanligt folk = merparten av medborgarna, tyvärr tyvärr… :cry:

    Men ”simma lugnt” – för allt som har en början har ett slut – och jag hoppas på att ”förändringarnas vindar” kommer i slutet av 2012.

    Så länge som det finns liv så finns det hopp – som jag ser det.

  2. 06 april 2012 14:35

    Problemet vara bara att momssänkningen är ännu en förskräckligt dyr reform som gett några få förskräckligt dyra jobb, det hade varit bättre att betala dessa människor en lön direkt ur statskassan det hade faktiskt blivit billigare.

    Nej momssänkningen var ett fiasko, de flesta restauranger valde ändå att höja priset iochmed den, så effekten uteblev. Problemet med att sänka momsen är precis samma problem som med att sänka arbetsgivaravgiften, man tror att det skall ge fler jobb, men det går rakt ner i fickan hos företagen istället.

    Det man nu istället måste imponeras över är S starka vind i seglen utan att egentligen prestera något särskilt, dem låter istället alliansen göra bort sig gång på gång…jorå förändring är här kan jag lova…det har vänt nu…

  3. 07 april 2012 09:46

    Om en hållbar framtidsvision HÄR (video ca 6 min, svensk textning) :?:

  4. 10 april 2012 13:44

    Dialoger om detta FramtidsViktiga ämne HÄR.

  5. Oskar permalänk
    06 november 2012 13:42

    Fan, vilken klockren analys! Gillar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: