Skip to content

Reflektioner över riksdagsgruppen

19 januari 2010

Riksdagsgruppen som skrivits om här bland annat, verkar som en synnerligen sympatisk grupp. Jag har inte träffat hälften av personerna – bara nästan – men är mycket nöjd med utfallet. Så vitt jag kan se hittills. Rick och Anna är självklara personer i gruppen, och fantastiska båda två. Rick Falkvinge är den borne ledaren, grundaren av partiet och dess kanske främsta visionär Dessutom trevlig, glad och alltid igång. Han har fått mycket kritik, både förtjänt och oförtjänt, välmotiverad och ogrundad, men ses av många – däribland mig – som den förmodligen bäste ledare partiet skulle kunna ha. Möjligen hotad av Anna Troberg, som inte bara är grymt trevlig och sympatisk, utan dessutom gillad av alla. Pirater åtminstone. Hon är dessutom ursprungligen antipirat, vilket är en stor fördel för partiet på flera sätt. Och slutligen, som sista punkt i hyllningen av partiledare och vice: XtremeCreator.

Men, skulle inte det här vara reflektioner över riksdagsgruppen, och inte enbart hyllningar? Jo, det kanske man kan tycka. Grejen är bara den att gruppen verkar så bra! Carl Johan Rehbinder är självklart en favorit, och förmodligen den kandidat vars personliga åsikter stämmer bäst överens med mina. Jag är inte helt säker på detta – Rick skulle kunna komma nära också – men som sagt, sannolikt är det. Att inte älska allas vår Farmor Gun är omöjligt. Sjuttiotre år och grymt smart. Det totala krossandet av argumentet att pirater bara är finniga tonåriga Jolt Cola-pundare. Dessutom lär vi kunna få en Marit Paulsen-effekt, fast ännu starkare. Vår tant är ju sötare än deras.

Vi har satirgeniet Johnny Olsson, som kommer krossa allt motstånd med såväl sin väl utarbetade retorik som sin enorma kroppshydda. Faktiskt – storlek ger pondus i diskussioner. Att möta Joshens slägga kommer bli hårt för motståndare. Även här, bör väl tilläggas, har vi en grymt trevlig typ, som inte bara kommer vara bra utåt, utan även i gruppen.

På det hela taget är det en fantastisk grupp, med massor med bra människor! Dock är det lite tråkigt att Jan Lindgren inte kom högre upp, kan jag tycka personligen. Och lite andra åsikter om ordningen kan jag förstås ha. Men med en sådan grupp som vi fått kan man inte vara annat än nöjd. Det enda frågetecknet som kommer upp är via Jonathan: Vem är denna Yvonne Lindvall? Jag har, som jag redan nämnt, inte alls träffat alla i gruppen, men Yvonne är den enda jag inte ens känner till sedan innan. Och hon har ingen blogg, vilket förvisso går att försvara: jag kräver inte att alla ska blogga. Men när jag sedan ser att hon inte ens har en diskussionssida på Piratpartiets forum blir jag fundersam.

Sammanfattningsvis kan jag dock säga: grattis alla pirater! Både ni som kom med på listorna, och vi andra som fått så fina listor!

No comments yet

Kommentera

