Skip to content

Rulltrappor

22 januari 2010

Varför alla dessa rulltrappor i Stockholms tunnelbanor? Vad fyller de för syfte? Jämfört med vanliga trappor är de dyra att installera, dyra i drift och går ofta sönder. I Bagarmossen, där jag bor, finns tre rulltrappor. Det är inte ofta alla tre fungerar. Med vanliga trappor istället skulle dels alla kostnader för SL bli mindre, och i teorin skulle det kunna leda till billigare lokaltrafik för oss stockholmare.

Det skulle dessutom leda till att fler rörde på sig mer. Alla dessa människor som åker tunnelbana till jobbet, sitter stilla hela dagen, åker tunnelbana hem för att sitta stilla resten av dagen, och sedan går och lägger sig, skulle till och med kunna få ut en faktisk förbättring av sin egen hälsa, bara genom att börja gå i trappor.

Men, invänder någon, blir det inte mycket jobbigare? Jo, det blir det. Men sedan när är något jobbigt per definition någonting dåligt? Det skulle bli jobbigare, men denna jobbighet skulle göra att folk rörde på sig mer. Vilket väl måste anses önskvärt.

Tidskrävande då? I vårt samhälle måste vi ju vara så hemskt effektiva! Ja, fast mer tidskrävande skulle det inte bli för så många. Endast ett fåtal människor går faktiskt i rulltrappor, och de som står stilla rör sig uppåt i normal trapptakt. När jag går i en trappa, i lugnt och stadigt tempo, går jag till och med något snabbare än de flesta som åker rulltrappa.

Utöver detta skulle faktiskt plats frigöras, och fler personer skulle kunna gå bredvid varandra. Det skulle bli mindre trängsel. I en rulltrappa är människorna uppdelade i två rader: den stora majoritet som står till höger, och de få som går till vänster. Om man då hamnar bakom någon som går långsamt till vänster finns det ingen chans att komma om. I en bred trappa skulle detta bli en barnlek.

Men tänk på alla som inte kan! Gamla människor som inte kan gå, skadade personer med kryckor, svaga och sjuka människor som inte orkar ta sig upp för en så lång rulltrappa! För dessa människor fungerar inte trappor som substitut för rulltrappor! Nej, men för dem är inte heller rulltrapporna byggda. För dem finns hissar. Alla tunnelbanestationer med rulltrappor har också hissar, till för rullstolsbundna, barnvagnar, gamla människor som inte kan gå, och liknande.

Utöver detta finns ett kulturellt värde: Stockholms tunnelbanesystem är smyckat med konstverk på över 90 av de 100 stationerna. Det är ett projekt jag önskar ska fortsätta – kultur i vardagen är aldrig fel. Och att utsmycka och försköna trappor är betydligt lättare genomförbart än att utsmycka och försköna rulltrappor. Vanliga trappor kan göras i olika färger, former, stilar, allt utifrån önskemål, medan rulltrappor är industriella plåtkolosser utan betydande estetiskt värde.

Så, rulltrappor gör det trängre och dyrare. Rulltrappor förbättrar ingen effektivitet, men drar ned den. Vanliga trappor skulle få folk att röra på sig mer i vardagen, det skulle bli billigare, och mindre trängsel. Mer plats och större möjlighet att öka det kulturella värdet med mer konst och estetik i omgivande miljöer. Riktiga trappor är överlägsna rulltrappor.

2 kommentarer leave one →
  1. 23 januari 2010 01:06

    Kul temapost, sådär mitt i alltihopa.
    Rulltrappor, av allt man kan fundera på. :-)

    Jag ser att du är minst lika ambitiös med bildval som jag. Kul!

  2. Caspian Rehbinder permalink*
    23 januari 2010 12:22

    Ja, när det finns så fantastiska projekt som Wikimedia Commons, varifrån alla bilder är tagna, känns det så dumt att låta bli att utnyttja det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: