Skip to content

Konsten att uppröras

02 februari 2010

Att bli upprörd brukar jag inte ha svårt med. Att bli arg händer inte ofta, men frustrerad kan jag bli, och sur på klåfingriga politiker. Politiker som vill förbjuda saker åt höger och vänster, tvinga på saker, och övervaka för att se till att folk håller sig till politikernas regler. Företag som tycker det är konstigt att fler inte vill ha spårsändare på sig hela tiden. Folkpartister som tycker vi har för mycket integritet. Inkompetenta rasister. Och kompetenta rasister för den delen. Censur, idioter, och så vidare. Ja, någon brist på saker att uppröras över finns knappast.

När polisen gör razzior för att ta fast fildelare har jag dock svårt att se det upprörande. Ja, det är idiotiskt att fildelning för privat bruk ska vara illegalt, men det är så lagen ser ut. Och polisen gör sitt jobb. Fildelning av så stora mängder upphovsrättsskyddat material som det tycks vara räknas ändå som ett relativt grovt brott, och så vitt jag kan se föreligger inga övergrepp mot rättsstaten här. Nej, jag kan inte uppröras av detta handlande av polisen. Jag kan uppröras av lagen som sådan, men den ska vi ju ändra på. Tolka alltså inte detta inlägg som att jag tycker det är bra att fildelare åker fast – absolut inte! Jag har helt enkelt svårt att se något principiellt felaktigt i handlandet.

För att ändra på idiotlagar som säger att det ska vara förbjudet att ladda ned upphovsrättsskyddad kultur för privat bruk, behövs Piratpartiet.

Kommentera

