Skip to content

Framtidens nyheter och partier

05 februari 2010

Hur kommer framtiden se ut? Det är en stor och knepig fråga, som ger många svar. Jag hittade en papperstidning i tunnelbanan idag. Dagens Nyheter. Den gav mig trycksvärta på fingrarna, så min vackra vita MacBook fick svarta fläckar. Lätta att torka bort, förvisso, men ändå. Papperstidningar går bort. För någon vecka sedan fick jag utanför tunnelbanan en annan papperstidning. I det fallet Svenska Dagbladet. Den ligger fortfarande på mitt skrivbord – oläst. Papperstidningar är inte så intressant.

Nyhetsrapporteringen kommer i allt högre grad ske på internet. Nätbaserade nyhetstjänster kommer öka än mer. Bloggar, tidningar och nya medier som ännu inte uppstått, kommer dominera nyhetsutbudet. Papperstidningarna kommer inte försvinna än på ett tag, då vissa människor fortfarande inte kan hantera datorer. Alternativt vill ha trycksvärta på dem. Specialtidningar om mode, datorspel, musik, och så vidare, har ökat, och kommer med stor sannolikhet fortsätta så. När nyheter kommer gratis på internet, samtidigt som film och musik blir mer lättillgängligt, får man pengar över att lägga på annat. När fildelning av upphovsrättsskyddat material för privat bruk dessutom blir lagligt, efter att Piratpartiet kommer in i riksdagen 2010, kommer den öka ytterligare.

I Dagens Nyheter, hur som helst, som jag faktiskt läste, fanns det en liten artikel om framtiden, fast i ett annat perspektiv. Vilka partier som är framtidspartier, handlade det om. Där vanliga opinionsundersökningar handlar om hur folk skulle rösta om det var val idag, och alltså försöker komma fram till en prognos med felmarginalen ett valår, faller det sig naturligt att de inte blir så hemskt intressanta. FSI, Forskningsgruppen för samhälls- och informationsstudier, har dock gjort en opinionsundersökning som faktiskt är intressant. Den handlar inte om hur många som skulle rösta på vilka partier, utan om hur medborgare ser på partierna utifrån olika givna egenskaper. Hur hederliga är Moderaterna jämfört med Socialdemokraterna?

När de tillfrågade svarat på vilka partier som har egenskapen framtidsinriktad, har Moderaterna fått hela 39 %, följt av Miljöpartiet med 35 %. Socialdemokraterna 21 %, Folkpartiet 17 %, Centerpartiet 13 % och allra sist kommer – inte särskilt överraskande – Kristdemokraterna och Vänsterpartiet, med varsina 8 %. Det är intressant, men inte så förvånande, att Miljöpartiet är så starkt. Jag tror Miljöpartiet kommer göra ett rekordval 2010, och för min del är det inte alls dumt. Självklart har de vissa tokiga åsikter de också. Man blir ju som man umgås, och de samarbetar med såväl Socialdemokraterna som Vänsterpartet. Men på det hela taget är det det enda någorlunda vettiga partiet i riksdagen. Om de inte samarbetade med tidigare nämnda partier skulle jag nästan, nästan kunna överväga att rösta på dem. Nästan. För Lage Rahm, om inte annat.

I övrigt då, hur ser svensk politik ut i framtiden? När Piratpartiet och kanske också Sverigedemokraterna tar sig in i riksdagen senare i år, när Miljöpartiet blir lika stort som Socialdemokraterna och när Centerpartiet, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna riskerar att åka ut, kommer det politiska klimatet skruvas upp en smula eller två. Blocken kommer inte längre hålla som block – och tur är väl det! De olika partierna kommer, när de inte längre har block att luta sig mot, behöva attrahera sina väljare med faktisk politik – såväl ideologi som faktisk handling.

Det är möjligen en något utopisk bild jag målar upp, men jag tror möjligheten för en sådan utveckling finns. Och jag håller tummarna. Miljöpartiet skulle kunna göra så bra ifrån sig utan sina kamrater, och Piratpartiet behövs i Sverige.

3 kommentarer leave one →
  1. 05 februari 2010 16:04

    Det är inget fel på papperstidningar :( läser hellre en papperstidning än scrollar runt på en hemsida med nyheter alla dar i veckan

  2. kajakrille permalink
    05 februari 2010 16:15

    det är viktigt att hålla sig uppdaterad. det måste jag säga.

  3. 05 februari 2010 20:36

    Emelie: Ja, det där med papperstidningar är väl en smaksak. Jag brukar också tycka det är trevligt att bläddra i papperstidningar, och mitt inlägg ska absolut inte uppfattas som att jag är emot dem! Däremot märker jag att jag ofta helt enkelt inte läser dem. För mig kommer det mer naturligt att läsa nyheter på tidningar och bloggar på internet.

Kommentera

