Skip to content

Televisionens ofrihet

21 februari 2010
tags: , , , , ,

Den svenska televisionen har länge varit den hårdats kontrollerade och statsstyrda i Europa. Sverige var sist med att 1992 tillåta reklamfinansierad TV. 2002 tilläts för första gången att program fick avbrytas för reklam – dock begränsat till sex minuter per timme, och med vissa specifika undantag. Gudstjänster får till exempel inte avbrytas av reklam.

Varför ska det vara så begränsat? Vem skadas om gudstjänster avbryts av reklam? Självklart är det trist för personer som ser på gudstjänsten, men om en TV-kanal är så dum att den vill sträcka upp ett så fett långfinger i ansiktet på sina tittare ska det vara upp till dem. Den hårda regleringen av TV-kanaler och hur de får bete sig är ett typiskt exempel på en förmyndarstat, som inte tror på sina medborgares möjlighet att ta vara på sig själva.

Sex minuter reklam per timme. Minst tjugo minuter mellan varje reklamavbrott. Massor med regler, för att skydda de stackars försvarslösa medborgarna. Statligt finansierad TV, betald av skattemedel, av medborgarna, ska självklart vara reklamfri. Men vem skadas om TV-kanaler har mycket reklam? Personerna som tittar kanske blir irriterade – men det är helt och hållet deras val att över huvud taget titta på TV. Om TV 4 till exempel skulle öka andelen reklam, så att de hade reklam halva tiden, skulle deras tittarsiffror sjunka och de skulle få in mindre reklampengar. Det är ett utmärkt exempel på hur marknaden kan klara sig själv.

Jämför sedan TV med internet. Internet har inga som helst reklambegränsningar. Är det överdrivet mycket reklam på internet? Nej. Absolut inte mer än i dagstidningar – som för övrigt inte heller har reglerad mängd reklam. Inte heller mer än i TV. Varför? För att om någon stor sida skulle fyllas med reklam, skulle folk gå över till en annan. Om DN plötsligt skulle tredubbla mängden reklam i sin tidning skulle SvD få en enorm ökning i upplaga. Varför ska TV vara ett så speciellt medium att det måste ha speciallagar, som uppenbarligen inte behövs för andra medier?

Konservatistisk moralism som inte fyller någon praktisk funktion, mer än möjligen för politiker att få känna sig överlägsna folket de styr. Bort!

Advertisements
2 kommentarer leave one →
  1. 22 februari 2010 14:36

    Hej. Fin fin blogg. Puss

  2. 22 februari 2010 14:44

    Tack så mycket, vem du nu är!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: