Skip to content

Intellektuell äganderätt. Eller?

26 februari 2010

Jag hittar via Svenska Dagbladets ledarredaktions blogg, att Sverige hamnat högre på listan International Property Rights Index, efter att bland annat ha stärkt den intellektuella äganderätten. Tankesmedjan Eudoxa konstaterar detsamma. Jag tycker det är intressant hur äganderätten bedöms här.

För det första förstår jag inte hur man kan tolka monopol på tankar och begränsningar i hur man får använda sin egendom som stärkt äganderätt. Immateriellrätt är ju motsatsen till äganderätt! Den så kallade intellektuella äganderätten handlar om ett monopol för att hindra andra från att göra kopior. För att hindra människor att behandla sin egendom som de vill. Att hindra mig från att kopiera en bok, använda min materiella egendom för att lägga upp filer på internet eller liknande. Stärkt immateriellrätt borde snarast sänka ett land i den listan.

För det andra är skatter trots allt ett ingrepp i äganderätten. Staten får utnyttja sitt våldsmonopol för att ta en andel av dina pengar. När Sverige har högst skatter i världen känns det också som någonting som borde sänka landets placering på listan. Är äganderätten särskilt stark i ett land där staten tar en övervägande majoritet av dina pengar? Nej, jag skulle inte påstå det. Jag har inte läst hela rapporten, men ställer mig ändå frågande till listans definition av äganderätt.

4 kommentarer leave one →
  1. 26 februari 2010 08:48

    Usch vad du är liberal! Är det verkligen tillåtet? Får man verkligen påstå såna här saker, som att Sveriges skattesystem bygger på att staten använder sitt våldsmonopol för att ta mer än hälften av medborgarnas pengar?

    Kan det verkligen vara lagligt? Kan inte det räknas som uppvigling?

    Är inte du egentligen en sån där äcklig terrroristliberal?

    Förbjud, förbjud, stoppa, censurera, ta bort!

  2. 26 februari 2010 12:43

    Jag skriver faktiskt ingenting om huruvida det är lämpligt eller inte att staten använder sitt våldsmonopol på det sättet: bara att jag tycker det borde sänka Sveriges position i ett äganderättsindex. Huruvida det är positivt eller negativt att ligga högt på ett sådant index skriver jag faktiskt inte heller.

  3. 26 februari 2010 13:14

    Det vore ju positivt om man bedömde äganderätten och inte – som du också skriver – dess motsats, i form av statssanktionerade (ibland tidsbegränsade) monopol.

  4. 26 februari 2010 13:16

    Precis min poäng. Ett index över äganderättens styrka i olika länder är klart motiverat, men då ska man ha en bättre och mer rättvisande definition av äganderätt.

Kommentera

