Skip to content

Vem kan man lita på?

02 mars 2010

Vem kan man lita på? Pratar vi om politiker är svaret nog: väldigt, väldigt få. Pratar vi politiska partier gällande integritet är det i princip inga. Uppenbarligen inte Miljöpartiet, konstaterar bloggosfären – de tänker rösta för datalagringsdirektivet. Inte heller Vänsterpartiet, som vägrar riva upp Ipred. Vänsterpartiet är också redo att införa datalagringsdirektivet. Socialdemokraterna har Thomas Bodström, och är helt omöjliga. De har också sagt att de ska riva upp och ompröva FRA-lagen. Right. Är det någon här som tror att de faktiskt kommer riva upp den på riktigt? Ingen som räcker upp handen? Nej, jag tänkte väl det.

Alliansen behöver jag inte ens gå igenom. Om man har något som helst intresse för integritet och medborgarrätt finns inget av dessa partier på kartan. Centern har ett fint partiprogram, och kan säga fina saker, samt en liten grupp vettiga människor. Moderaterna har ett par de också. Folkpartiet likaså. Kristdemokraterna har inte gjort någonting för integritet alls. Alliansen har alltså redan förverkat sin plats som alternativ för personer som anser integritet och medborgarrätt vara viktigare än huruvida a-kassan ska ligga på 70 eller 80 %. Förvisso en viktig fråga, men jämför det med en rättssäkerhet som steg för steg monteras ned, med behandling av varenda medborgare som misstänkt grov brottsling, korruption och maktmissbruk, et cetera. Jag vet vad jag tycker väger tyngst.

Och som läsare av denna blogg redan vet, ser jag bara ett enda vettigt alternativ. Piratpartiet. Det är det enda parti som konsekvent driver dessa frågor. Men, den stora frågan här blir: hur vet vi att vi kan lita på Piratpartiet? Hur det vi att Piratpartiet inte sviker, och lägger sig platt liksom Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet har gjort? Svaret är lätt: överlevnad och makt. Miljöpartiet är väletablerat och har inga hot mot sin överlevnad. Oavsett vad som händer kommer partiet överleva. Här handlar det mest om makt: Miljöpartiet känner sig underlägset Socialdemokraterna, och lägger sig platt för det stora partiets vilja. Vänsterpartiet resonerar likadant, med än bättre grund, då det är ett litet och relativt betydelselöst parti. Inget av dessa partier kan få igenom alla sina frågor, utan måste kompromissa bort en del. De vågar inte hålla sig till sina principiella ståndpunkter. Samma sak är det i Alliansen – ingen vågar eller kan driva sina frågor i någon särskild utsträckning, och hela regeringen och riksdagsmajoriteten blir en ihopblandad halvmesyr av konservatism, protektionism, regeringar, och en liten smula liberalism.

Piratpartiet då? Nu har jag förklarat att de andra partierna måste lägga sig för att de är för små och inte har någonting att säga till om. Hur skulle då Piratpartiet kunna ha det? Makt och överlevnad. Piratpartiet behöver liksom de andra partierna, stöd utifrån för att kunna påverka. Antingen av högerblocket eller av vänsterblocket. Skillnaden är att då de andra partierna tvingas prioritera bort vissa frågor, kommer Piratpartiet inte göra detta. Piratpartiet har redan ett färdigprioriterat program – ett prutat pris, så att säga. Att kompromissa går inte, ty det är redan gjort. Rösta på vilket parti som helst, och se medborgarrätt prioriteras bort och förlora i betydelse. Rösta på Piratpartiet och du vet vad du får.

17 kommentarer leave one →
  1. Harlekin33 permalink
    02 mars 2010 04:07

    Den som kommer i håg ”Pig-debatten” minns säkert att vänsterblocket sa blankt nej. Nu i veckan lät det plötsligt annorlunda men dom skulle ”Göra om den”

    ROFLMAO!

    Jag kommer rösta på PP!

  2. 02 mars 2010 12:14

    Hade PP valsamarbetat med naagra olika smaa partier hade saken varit biff. Jag hade nog roestat paa detta samarbete. Nu blir det http://www.aktivdemokrati.se

  3. 02 mars 2010 14:27

    MrPerfekt,
    Det är tråkigt att du väljer att inte påverka politiken på det sättet. Jag tycker, som du vet, att procentspärrarna bör tas bort, men nu finns de dessvärre. Och Aktiv demokrati kommer inte lyckas få över 4 % av väljarnas röster. Trist att du slänger bort din röst, istället för att lägga den på ett parti som faktiskt kan göra skillnad.

  4. 02 mars 2010 18:21

    Om du verkligen tycker att procentspärrarna bör tas bort ska du absolut bli vaar Piratpartist i http://www.aktivdemokrati.se

    Nja, Aktiv Demokrati skulle kunna faa 33% av väljarnas röster ganska snabbt om vi hade fler medlemmar som ar villiga att satsa lite och samarbeta. Vi har raett, anser jag, och jag roestar haellre paa det som aer raett aen att kasta bort min roest paa ett parti med samarbetssvaarigheter.

    Aktiv Demokrati aer foer ett samarbete mellan smaa-partierna. PP och FI m.fl. undviker samarbete foer att komma in. Det aer vael looser-mentalitet om naagot fraan deras styrelser.

    Vi faar vael se vem som slaengde bort sin roest…

    Om alla roestar ”raett” och enbart roestar paa ett parti som valsamarbeter mot 4%-spaerren kommer folkets mandat att representeras demokratiskt i riksdagen. PP 2% via http://www.aktivdemokrati.se ? 7 mandat. Inte illa i saa fall. Baettre aen noll noll noll.

  5. 02 mars 2010 21:19

    Aktiv Demokrati är en fin idé, men uselt på att göra reklam för sig. Hur många känner till AD? Hur många röster tror du ni faktiskt kommer få? Jag förespråkar förvisso borttagna valspärrar, men jag skulle aldrig för den sakens skull rösta på ett parti som förespråkar direktdemokrati som jag endast hört talas om på grund av en persons kommentarer på min blogg.

    Du skriver på AD:s hemsida att man inte ska behöva välja mellan Reinfeldt och Sahlin vid rodret i fyra år, utan ”välja själv”. Ska regering avskaffas? Det är ju trots allt en byråkratisk institution, vilket du sagt dig vara emot. Nej, hela hemsidan är mest flum, och ingenting jag skulle kasta bort min röst på.

    Men, jag är fortfarande nyfiken: Hur många röster tror du att ni faktiskt kommer få? Du skriver att ni skulle kunna på 33 % av väljarnas röster om ni hade fler medlemmar. Baserat på vad? Hur många fler medlemmar? Ett så grundlöst påstående betyder ingenting. Om Piratpartiet hade ”fler medlemmar” (två miljoner?) skulle vi kunna få egen majoritet i riksdagen. Men nu har vi inte det.

    Att sedan kalla Piratpartiet för ett parti med samarbetssvårigheter är helt vettlöst, med tanke på Piratpartiets strategi: att samarbeta.

  6. Harlekin33 permalink
    03 mars 2010 01:23

    Jaha, nu har dom röd-gröna ändrat sig igen och ska ta bort RUT-avdraget om dom vinner valet.

    Och Alliansen är ju inte roligare dom heller när dom sparkar undan benen för 57.000 pers och resultatet av den åtgärden som nu visat sig vara en katastrof.

    Men bägge blocken är överens om datalagringsdirektivet.

    När man genomskådar och dissar både högern och vänstern så blir det inte mycket kvar.

  7. 03 mars 2010 12:41

    – Bra att du gillar Aktiv Demokrati. Viktig reflektion. Fin idér ska man vaarda. Vi kan nog goera reklam foer partiet, men foerst ska vi ha fler aktiva medlemmar som aer villiga att satsa lite. Hur mycket tid satsar du paa PP?

    – Ja, aennu har vi inte lyckats faa jungeltrumman att jobba, saa visst har du raett i att vi aer usla på att göra reklam för partiet.

    – Men om du gillar iden aer du precis lika ”usel” som jag om inte vi lyckas sprida den goda ideen. Vill du hjaelpa till?

    ”Hur många känner till AD?”

    – Kanske 2-5% av befolkningen, tror jag. Du kan oeka paa siffran om du vill.

    – De flesta som laeser politiska artiklar paa SVD och AB och klickar paa bloggar vid sidan av dem kaenner nog till oss nu. Vi har ca 50-200 laesare per dag.

    – Vi har delat ut flygblad och valsedlar lokalt i vissa staeder i Sverige och vi har synts lite i lokalpress haer och daer och vi finns i en Universitets-uppsats om graesrotspartier. Det kan bli fler artiklar.

    ”Hur många röster tror du ni faktiskt kommer få?”

    – Foerra valet 85, detta valet betydligt fler, kanske 2000, med tanke paa baada blockens fuck-up och snuttigullande. Vidare SDs rasism och PPs imageproblem. 2014, kanske 10% och valet 2018 33%

    ”Jag förespråkar förvisso borttagna valspärrar”
    Bra.

    ”… men jag skulle aldrig för den sakens skull rösta på ett parti som förespråkar direktdemokrati som jag endast hört talas om på grund av en persons kommentarer på min blogg.”

    – Men du kan ju laesa paa om du vill, Caspian. Allt behoever inte flyga in i munnen som stekta sparvar. :oD

    ”Du skriver på AD:s hemsida att man inte ska behöva välja mellan Reinfeldt och Sahlin vid rodret i fyra år, utan ”välja själv”. Ska regering avskaffas?”

    – Regeringen skulle vael teoretiskt sett endast kunna avskaffas genom konstitutionellt beslut och till det kraevs 67% i riksdagen. Om det ska ske antar jag att direktdemokrati maaste visa sig utomordentligt effektivt och bli satans populaert i alla laeger.

    ”Det är ju trots allt en byråkratisk institution, vilket du sagt dig vara emot.”

    – Det aer skillnad paa onoedig byraakrati och noedvaendig byraakrati. Vi har ”byraakrater” i vaart system.

    ”Nej, hela hemsidan är mest flum, och ingenting jag skulle kasta bort min röst på.”

    – Vad anser du aer speciellt flummigt eller svaart att foerstaa?

    ”Men, jag är fortfarande nyfiken: Hur många röster tror du att ni faktiskt kommer få? Du skriver att ni skulle kunna på 33 % av väljarnas röster om ni hade fler medlemmar. Baserat på vad?”

    – Baserat paa egna intervjuer med folk paa stan och vid doerrknackning.

    ”Hur många fler medlemmar?”

    – Jag tror att det behoevs ca 30 st med bra ledaregenskaper, och ca 2000 medelmaattigt aktiva medlemmar till valstugor och valsedelutdelning etc. foer att lyckas i ett val.

    ”Ett så grundlöst påstående betyder ingenting.”

    – Helt raett. Grundloesa paastaaenden betyder, som du helt riktigt saeger, ingenting.

    ”Om Piratpartiet hade ”fler medlemmar” (två miljoner?) skulle vi kunna få egen majoritet i riksdagen. Men nu har vi inte det.”

    – De flesta piratpartister med lite hjaerta och hjaerna, som du, har insett att vi har en fin idé, det enda som behoevs aer lite fler naevar foer att det ska boerja rulla. Det aer lite som med snoebollen som man sakteligen rullar mot skidbackens boerjan, att raett vad det aer saa aer lutningen tillraecklig foer att det ska boerja rulla.

    ”Att sedan kalla Piratpartiet för ett parti med samarbetssvårigheter är helt vettlöst, med tanke på Piratpartiets strategi: att samarbeta.”

    – Om det aer strategin att samarbeta efter valet med de mandat PP faar, vilket aer en helt normal politisk strategi, saa varfoer inte valsamarbeta dessutom?
    Det ger garanterat fler roester att folket vet att roesten mer sannolikt ger mandat. Det aer precis denna effekt vi vill ge till ALLA smaapartier, foer daa kan alla roesta presis som de sjaelva kaenner aer raett.

    – Jag tror att en hel del kommer vaelja det missnoejesparti med stoerst chans att komma in…. som det ser ut nu… utan samarbete… och det vore kanske inte helt kuckelimuck… Vad tror du? Ligger det inte lite sant i detta? Ser inte du naagra politiska utspel som tyder paa detta?

  8. MrPerfect72 permalink
    03 mars 2010 13:10

    @Harlekin33
    ang. ”När man genomskådar och dissar både högern och vänstern så blir det inte mycket kvar.”

    – Nej, mest en massa smaapartier under 4% som inte vill samarbeta foer att ta sig in… vilket goer SD poppis, vilket aer helt i storebrors linje…

    …vill du veta mer om dissande av politikeradeln ta en titt paa ”David Icke Melburne 2009”

  9. 03 mars 2010 14:21

    Till att börja med är jag helt enkelt politiskt engagerad. Att jag är med i Piratpartiet och stödjer detta blir en direkt konsekvens av mitt politiska engagemang, men partipolitiken är inte min huvudsakliga inriktning. Jag lägger inte enormt mycket tid på Piratpartiet, men politiska diskussioner blir sällan mindre än en timme om dagen, plus att jag varje dag skriver någonting på min blogg.

    Ni är usla på att göra reklam. Jag tror inte alls ens en procent känner till Aktiv Demokrati, och jag tänker inte göra reklam för er. Jag må hålla med om vissa åsikter – som borttagna valspärrar – och dessa åsikter skriver jag också om. Du skriver att ni har ca 50–200 läsare per dag. Det är lika mycket som den här bloggen, och den är liten. Att ni skulle ta er in är lika sannolikt som att jag skulle bli riksdagsledamot på egen hand.

  10. Peter Vigren permalink
    05 mars 2010 04:09

    @Harlekin33:

    ”Den som kommer i håg ”Pig-debatten” minns säkert att vänsterblocket sa blankt nej. Nu i veckan lät det plötsligt annorlunda men dom skulle ”Göra om den””

    Jag har inte hört något om att V skulle varit för pigavdaget, överhuvudtaget. Och V ingår väl i vänsterblocket?

    ”Men bägge blocken är överens om datalagringsdirektivet.”

    Är de väl inte? Både V och Mp har väl rivit uppgörelsen.

  11. MrPerfect72 permalink
    05 mars 2010 08:05

    ”Ni är usla på att göra reklam.”

    – Nu blir jag ledsen. Jag foersoeker faktiskt hjaelpa alla Piratpartister, eftersom jag delar maanga vaerderingar. Hur skulle denna kommentar hjaelpa oss? Vore det inte baettre att hjaelpa oss med konkreta loesningar om du har positiva loesningar paa det problemet?

    ”Att ni skulle ta er in är lika sannolikt som att jag skulle bli riksdagsledamot på egen hand.”

    – Korrekt. Det beror enbart paa vad folk vaeljer att bidra med. Alla partistyrelser som inte valsamarbetar 2010 och misslyckas i valet 2010 jobbar sannolikt foer storebror, anser jag. Och alla medlemmar som valt dessa partistyrelser kommer givetvis faa konsekvensena av detta efter valet.

    Vi feminister faar ingen feminism, Pirater foerblir kriminella enligt lagen, folket faar inte mer demokrati etc.

    (Min definition av ”storebror” sammanfaller med David Icke Melbourne 2009)

    Enda saettet i dag att undvika storebrors framfart aer http://www.aktivdemokrati.se, det gaeller aeven foer pirater, som jag ser det. Hjaelp oss att goera reklam och bli fler!

  12. 05 mars 2010 12:04

    När jag skriver att ni är usla på att göra reklam är det självklart inget påhopp på er. Det är bara ett konkret påstående. Du är galet enfaldig och enkelriktad när du påstår att alla partier som inte valsamarbetar 2010 jobbar för storebror. Menar du, på fullaste allvar, att Piratpartiet, även om vi mot förmodan inte skulle komma in, skulle ”jobba för storebror”?

    Jag tror att ett hypotetiskt samarbete mellan Piratpartiet och Aktiv Demokrati skulle missgynna Piratpartiet enormt. Folk skulle se det som suspekt och inte ta det på allvar.

    Om ni vill ha till ett samarbete med Piratpartiet är det ert ansvar. Gör Aktiv Demokrati till ett seriöst, konkret förslag, och få folk att anse att det är så, istället för att komma och klaga på att Piratpartiet inte tar initiativ på min blogg!

  13. 05 mars 2010 13:51

    Visst ”usel” aer konkret. ”Galet enfaldig” och ”enkelriktad” likasa.

    Du verkar vara upproerd.

    Min logik aer att Alliansen och Socialdemokraterna har intresse av att soendra smaapartierna i flera olika fraktioner och givetvis att dessa inte valsamamarbetar mot 4%-spaerren. Haller du inte med mig?

    Vidare att om detta aer deras intresse, att man kan taenka sig att de har agenter som ska saekerstaella detta inuti de nya partierna. Verkar detta rimligt?

    Jag saeger inte att partiet i sig jobbar foer storebror, men att det sannolikt finns agenter i dessa partier som jobbar foer storebror, samt att maanga sannolikt omedvetet har blivit ja-saegare till dessa agenter.

    Att inte komma oever 4% och kunna vara vaagmaestare aer definitivt i storebrors intrese. Anser inte du det?

    Jag aer enig med dig om att ett samarbete mellan ENBART Piratpartiet och Aktiv Demokrati skulle se en aning maerkligt ut, dock inte om fler partier skulle bli inblandade som typ FI SPI m.fl. Jag vet att Gudrun Schyman skulle vara intresserad eftersom vi mailat henne och .

    Piratpartiet tar initiativ…. men inte helt raett alltid….

  14. 05 mars 2010 21:37

    Jag är inte upprörd, jag tycker bara du har fel. Att säga att ni är usla på att göra reklam anser jag vara ett konkret påstående; något jag aldrig påstått om min åsikt att du resonerar enfaldigt och enkelriktat.

    Jag tror inte Alliansen och Socialdemokraterna överväger alternativet valsamarbete, på samma sätt som småpartier inte gör det. Om Gudrun Schyman arbetar med dig: kul för er!

    Ditt prat om agenter som jobbar för storebror – är det ett konspiratoriskt sätt att tala om lobbyister? Jag tror inte det finns någon centralstyrd storebrorsmakt som du verkar insinuera. Och jag förstår verkligen inte hur du får din befängda idé att någon i Piratpartiet skulle jobba för ett storebrorssamhälle. Hur många ”agenter” tror du jobbar för ett mer kapitalistvänligt land med större klyftor i Vänsterpartiet?

  15. 06 mars 2010 08:06

    Kanske vi borde fokusera paa likheter och hur vi kan hjaelpa varann att finna dessa likheter saa vi kan bli ett stort parti mot storebror och foersoeka anvaenda positivare ord tillsammans?

    Jag ser en positiv utveckling nu. Flera krafter i Piratpartiet tittar paa direktdemokrati nu. Det ger mig hopp. Kanske jag kommer bli piratpartist snart.

    Nja. Kd och Fp har saekert oevervaegt valsamarbete i Alliansen. Anledningen att de inte kommer satsa detta val aer att de foermodligen inte vill vinna valet. Mycket tyder paa det anser jag.

    Socialdemokraterna vill inte valsamarbeta foer att de helt enkelt inte har nytta av det. De aer tillraeckligt stora.

    Om Gudrun Schyman skulle vara med paa noterna skulle jag se till att hon blir en lycklig kvinna med den makt hon foertjaenar. :-) Hon har ju dessutom en utomordentligt fin rumpa. http://aktivdemokrati.wordpress.com/2010/02/06/gudruns-plan-visa-rumpan-feminism/

    Om du inte tror att det finns någon centralstyrd storebrorsmakt saa beror det i saa fall paa att pyramidstrukturen uppkommit spontant, foer att den finns aer helt uppenbart.

    Nej, kanske du har raett. Kanske jag aer befängd. Kanske mitt hoega IQ och all meditation gjort mig galen.

    Lars Ohly aer en misstaenkt agent, anser jag. Gudrun likasaa. (Givetvis kan jag ha fel.) Vissa individer som aer agenter verkar i det dolda, informellt. Ofta raecker det med ett faatal som effektivt kan omprogrammera genom olika typer av psykologiska trix.
    NLP eller grupppsykologi, d.v.s. maanga roester som tycker lika, paaverkar en ensam individ med enorm kraft.

Trackbacks

  1. Konstitutionsdomstol dömer ut datalagring » gothbarbie's blog
  2. gothbarbie.se | Konstitutionsdomstol dömer ut datalagring

Kommentera

