Skip to content

Nigel Farage

11 mars 2010

På många sätt är EU-parlamentet mycket mer intressant än Sveriges riksdag. De har ett parlament som delvis kämpar för att faktiskt få vara ett parlament, och delvis motverkar sin roll som parlament för att låta byråkratin fortsätta öka i världen. Idag tänkte jag dock dedikera ett inlägg till en EU-parlamentariker. Och det är inte Christian. Nej – idag vill jag visa på den brittiske demokratiivraren Nigel Farage. Jag är inte i närheten av så vältalig som han är, så jag låter hans ord talaför sig själva. Se det!

12 kommentarer leave one →
  1. 11 mars 2010 22:46

    Väldigt upplyftande med en politiker som bryr sig mer om att säga sanningen än att vara trevlig och uppnå enighet i varenda tänkbar fråga, som svenska politiker samtliga verkar lida av…

  2. Nicklas W Bjurman permalink
    11 mars 2010 23:07

    Nigel Farage var en av dem som rostade mot ACTA resolutionen tillsammans med gruppen EFD som han tillhor.

  3. 11 mars 2010 23:23

    Nigel Farage är grym.. Att de(UKIP) röstade nej motiverar de så här på sin hemsida:

    Whilst we as a group voted against the ACTA Resolution on Wednesday 10th March 2010, we did so on the principle that the ACTA Treaty itself should not exist in any form. It is a catastrophic violation of individual private property. Had we voted to support the Resolution, we would be recognising the existence of such legislation and on that basis we decided not to recognise the Treaty.

  4. steelneck permalink
    12 mars 2010 04:02

    Tack för den infon P. Jag blev lite förundrad av att Farage hade röstat nej, men det där förklarar saken. Det är en konsekvent hållning i förhållande till den uppfattning jag fått om honom genom desa vidos. Jag har en känsla av att denne Farage kommer att blite av en politikens rockstar. Jag hyllar honom också för hans extremt raka rygg, det behövs fler som han.

  5. 12 mars 2010 07:49

    Denna är också intressant, angående EU, yttrandefrihet och Nigel Farage: http://www.youtube.com/watch?v=PPqH6YisTYE

  6. 12 mars 2010 08:22

    Någon mer än jag som tycker att han (Nigel) tidvis är lite väl låg i sina personangrepp?

  7. Pirat så klart permalink
    12 mars 2010 09:35

    Christer
    Nej varför skulle vi det.

  8. 12 mars 2010 09:55

    För att han liknar Herman Van Rompuys utstrålning vid en dammtrasa? Nej, jag ser inga problem med det. En ytterst träffande beskrivning, om du frågar mig, och fullständigt motiverat i ett demokratiskt parlament. Ingenting jag tycker man ska betala motsvarande 30 000 kronor i böter för.

  9. 13 mars 2010 20:56

    Och på vilket sätt är det relevant för något politiskt resonemang om presidenten har utstrålning som en dammtrasa?

  10. 14 mars 2010 10:50

    Det är så relevant det kan vara! Vad är en presidents uppgift? Uppgiften han ålagts, i alla fall i detta fall, är främst att företräda EU. Att vara ett ansikte utåt. Att vara den högste representanten för fem hundra miljoner människor. Självklart är hans utstrålning fullt relevant! Om han skulle ha utstrålning som en clown skulle ingen ta honom på allvar, om han skulle ha utstrålning som en president skulle han ha pondus – nu har han utstrålning som en dammtrasa, och ingen märker honom.

    Varför skulle det inte vara relevant att nämna en hög ledares, en fem hundra miljoner människors representants, EU:s presidents, utstrålning?

  11. 14 mars 2010 13:09

    Det kan möjligen vara en relevant invändning mot den församling som tillsatt presidenten, men Farage kritiserar inte valet av presidenten, utan väljer de facto att hoppa på presidenten personligen.

    Titta på klippet igen, det Farage faktiskt gör är klockrent just att fara ut i ett personligt påhopp på presidenten. Han nämner knappt dem som valt honom, säger bara ”who voted for you?” men det kan väl i sammanhanget knappast tolkas som kritik mot den process som tillsatte presidenten?

    Han valde väl inte sig själv? Eller gjorde han det, jag vet faktiskt inte exakt hur det gick till?

    Presidenten lär knappast kunna göra något åt sin utstrålning. Han ska, som person, inte behöva ta någon skit för det, lika lite som en homosexuell ska behöva ta skit för sin sexuella läggning eller en mörkhyad ska behöva ta skit för sin hudfärg.

    Det är min fasta övertygelse att alla människor förtjänar att bemötas med respekt, oavsett om man är EU-president, glad pirat eller dömd pedofil.

    Det är också min fasta övertygelse att den respekten är det fria meningsutbytets fundament.

    BTW: Jag tycker när jag lyssnar om att det låter som att han säger ”damp rag”, vilket betyder ”fuktig trasa”, men det är en bisak.

  12. 14 mars 2010 14:01

    ”Han valde väl inte sig själv? Eller gjorde han det, jag vet faktiskt inte exakt hur det gick till?”

    Det är precis detta som är problemet. Ingen vet hur det gick till. Han valdes bakom lyckta dörrar. Att fråga honom direkt vem som röstade på honom, är ett mycket rimligt sätt att kritisera hur han valdes.

    Att Herman Van Rompuy har utstrålning som en fuktig trasa (vilket det självklart är – mitt misstag) kan han visst göra någonting åt. Utstrålning kan man förbättra, karisma kan man lära sig, pondus kan man anamma. Sexuell läggning och hudfärg är en annan sak, och har heller ingenting med kompetens för presidentämbetet att göra.

    Självklart ska alla människor bemötas med respekt – där håller jag helt med dig! Men denna respekt hindrar inte att man kritiserar någons potential att sköta sitt arbete. Utstrålningen är, som jag förklarat, enormt viktig för posten. Lika viktig som den politiska sakkunnigheten.

    Om det inte varit karisman, utan sakkunnigheten som Nigel Farage kritiserade, och han använt orden ”du är sakkunnig som en våt trasa” – hade det också varit ett för grovt påhopp? Hade det varit ett omotiverat personangrepp?

Kommentera

