Skip to content

Yttrandefrihet i EU-parlamentet

14 mars 2010

Apropå förrgårdagens inlägg om Nigel Farage, då jag skrev kort och framför allt visade videor med denna fantastiska politiker, ska jag nu berätta en småläskig historia. Det är nämligen så att efter att Nigel Farage höll sitt anförande gällande Herman Van Rompuy, liknat hans karisma med den av en dammtrasa och frågat ”Vem är du?”, kom byråkrater och ville prata med Farage. Han ombads att be om ursäkt för sitt grova uttalande, vilket han förstås vägrade – som vilken politiker som helst med ryggrad hade gjort.

I ett önskvärt fall skulle detta ha varit slutet av historien. Att folk vill få honom att be om ursäkt är inte det minsta konstigt. Folk är så lättkränkta dessa dagar. Men icke. Istället för att han vägrade och personerna som tyckte han skulle be om ursäkt blev besvikna, så kom en faktisk påföljd. Han dömdes att betala 3 000 euro – nästan 30 000 svenska kronor – för att  ha kommit med en opassande liknelse.

Detta är helt absurt. Nog för att grova personangrepp inte ska förekomma i en seriös debatt, men här angriper han inte Herman Van Rompuy som person – han kritiserar hans lämplighet som president. En president utan karisma är säkerligen ingen bra president. Självklart ska en politiker få säga så, och självklart ska han inte bestraffas för det! Och i synnerhet när han representerar folket: han är folkvald och driver de politiska frågor han har mandat för. Har folket som valt honom fel åsikter? Uppenbarligen – deras representant bestraffas när han framför dem.

Skärpning, EU! Det vore skönt att kunna säga att det ändå är bättre i andra områden, men nej, det är det inte. EU är och förblir odemokratiskt, totalitärt, byråkratiskt, maktcentrerat och ineffektivt. Lyckligtviss finns det vissa som vill ändra på detta, som Nigel Farage eller Christian Engström, men det är svårt, och om det alls går kommer det ta en evinnerlig tid.

13 kommentarer leave one →
  1. Pirat så klart permalink
    14 mars 2010 09:32

    Förr kallade man en icke folkvald för diktator.
    Vet inte vad man kallar dem på nyspråk.

  2. 14 mars 2010 11:32

    Mycket bra reflektion. Den ska jag absolut bygga vidare på.

  3. 14 mars 2010 13:15

    Som jag redan skrivit håller jag inte med dig om att ”här angriper han inte Herman Van Rompuy som person”.

    Det är precis det han gör, varken mer eller mindre. Han framför ingen saklig kritik mot något presidenten gjort i kraft av sitt ämbete och inte mot processen i vilken presidenten blev president.

  4. 14 mars 2010 14:06

    Han framför kritik mot presidentens legitimitet, både genom att peka på bristerna hos honom – inte som person, utan som president. Men framför allt är hans kritik riktad mot hur han valdes. Han frågar ”Who voted for you?”, ty det vet man inte. Han har på oklara grunder utsetts av regeringsledarna för EU:s medlemsländer. Ingen vet varför de valt honom, och hela processen är helt utan insyn.

    Hur demokratiskt är detta? För att travestera ovanstående kommentar:

    För kallade man en ickevald ledare diktator. Nu kallar man en ickevald ledare president.

  5. 14 mars 2010 15:19

    Om det nu var hans avsikt att framföra saklig kritik och inte hoppa på presidenten personligt, så gjorde han verkligen ett uruselt jobb, för det framgår inte särskilt tydligt, som exempelvis vår dialog visar.

    Det är nästan så att det luktar önsketänkande om ditt försvar, men jag kan inte utesluta att mer insatta personer lagt in samma tolkningar som du mellan Farages rader, så vi kommer väl ingen vart med att stångas vidare om detta.

    För att slippa skriva en kommentar till i den andra tråden: Jag tror inte på att karisma skulle vara något man kan träna upp, det är något man har eller inte har.

    Och ska man ifrågasätta någons kompetens tycker jag att det är betydligt bättre att kritisera saker vederbörande har gjort/underlåtit att göra, än att ge sig på honom som person.

    Vad beträffar sättet han gavs sitt uppdrag kan jag bara hålla med till 100% att det är åt h-e att det gick till på det viset, men är det verkligen en bra idé att hålla presidenten personligen ansvarig för det? Och kan man då inte göra ett lite bättre jobb än att väva in ett ”who voted for you?” i en längre smutskastningsharang?

    Och jag anser fortfarande att det är just låga personliga påhopp det handlar om och inte saklig kritik, mot bakgrund av vad jag anfört ovan.

    Vill också påpeka att bortsett från de här väldigt okritiska inläggen om Farage så gillar jag din blogg.

  6. 15 mars 2010 00:56

    Självklart var det personangrepp, och ett ganska grovt sådant, om än underhållande.

    Dock tror jag att Nigel Farage kan göra som Ingmar Bergman, när han skrämde skiten ur en ondsint journalist, genom att helt enkelt hota med stryk. Journalisten (som verkade ha gjort det till sin livsgärning att hara Ingmar Bergman offentligt) ramlade och slog sig, och Ingmar Bergman fick betala dryga böter för sitt tilltag.

    Kontentan av det hela var att Bergman sade att det var värt varenda öre.

    Nigel kan nog också ta böterna. Han har råd, det finns på film över hela världen (på YouTube), och skämtet gick hem.

    Det var säkert värt varenda Euro.

  7. Robert Andersson permalink
    15 mars 2010 05:47

    Den politiska makten måste få häcklas, det är oppositionens tröstprivilegium.

  8. 15 mars 2010 09:46

    Ja, självklart kommer Nigel Farage ta straffet och se att det var värt det – men jag tycker fortfarande att det är orimligt att han döms från början. Det var ett personangrepp, men det var för att visa på att president Van Rompuy inte är lämpad för den posten. Politisk satir, fast grov. Det är ingenting man ska kunna fälla någon för – allra minst en folkvald politiker.

  9. 15 mars 2010 10:52

    Jag tycker att varken Farages eller Bergmans beteende i de här specifika fallen är berömvärt eller ens moraliskt försvarbart.

    Visst, EU-presidenten har inte tillsatts på ett schysst sätt, och det måste man kunna kritisera, men man måste också kunna kritisera det som en vuxen, civiliserad människa.

    Visst, journalisten var ett svin, men det ursäktar inte att tillgripa våld.

    Ändamålet helgar aldrig medlen.

  10. 15 mars 2010 20:57

    Nej, det ursäktar kanske inte att tillgripa våld, med det gjorde ju inte heller någon.

  11. 15 mars 2010 21:15

    Åh, det finns förstås tillfällen då det är både ursäktat och tillrådligt att använda våld.

    Och vad beträffar Nigel Farage och hans verbala behandling av president Van Rompuy, så tycker jag att det faktiskt kunde vara påkallat.

    Kom ihåg att Van Rumpboy i det har sammanhanget inte är en privatperson – han är representant för ett politiskt etablissemang med stora demokratiska brister, och därför är han självfallet en logisk måltavla för kritik. Att kritisera Van Rompropp är förstås helt logiskt, både retoriskt och strategiskt.

    President Herr Man Boy förtjänar de facto ingen respekt alls, utifrån ett rent demokratiskt/politiskt perspektiv. Han förtjänar samma respekt som alla andra ur ett privat, personligt perspektiv, men hans position, det han representerar – det är inte särskilt respektabelt.

  12. 15 mars 2010 23:08

    Vi gör uppenbarligen helt olika tolkningar här, jag tycker fortfarande att Farage misslyckas kapitalt med att kritisera presidenten som president och lyckas, om man får kalla det så, fantastiskt bra med att hoppa på honom som person.

    Och jag tror inte han lyckades ändra en enda persons attityd med det där utspelet, vilket han eventuellt kunnat åstadkomma med en mer, som jag ser det, civiliserad ton.

    Men nu känns det som att jag för det första börjar upprepa mig och för det andra behöver sova.

    Eftersom jag själv inser att jag börjar upprepa mig antar jag att det är dags för min del att lägga ner just den här diskussionen, jag har tydligen inget nytt att tillföra längre :-P=

    Tack för engagemanget och på återseende!

  13. 19 mars 2010 02:46

    lart mycket

Kommentera

