Skip to content

Varför är jag piratpartist?

11 april 2010

Jag har tidigare gått igenom bakgrunden till min politiskt pirata inställning, och förklarat lite hur jag blev lila. Jag är liberal, och har ganska naturligt hamnat i Piratpartiet, efter att ha konstaterat att jag håller med nästan helt och hållet om Piratpartiets frågor.

Detta svarar dock inte helt på frågan varför jag är piratpartist. Jag såg här om dagen ett tal av Jan Björklund, som – tro det eller ej – faktiskt var mycket bra. Folkpartiet kanske inte håller med Piratpartiet i alla frågor, men nog har de fler frågor än Piratpartiet jag håller med om. På det hela taget har de en värdegrund i en liberal ideologi som Piratpartiet saknar, och dessutom ett mer heltäckande partiprogram. Även Centerpartiet borde väl fungera för mig.

Uppenbarligen har jag dock valt att inte stödja dessa partier, utan Piratpartiet. För det lilla antal frågor Piratpartiet driver: integritet, kultur och kunskap. Och det är här alla andra partier faller. För även om jag hellre ser Anders Borg än Tomas Östros som finansminister, och även om jag till stora delar ser Alliansens politik som bättre än den rödgröna sidans, för de en mycket skadlig politik på dessa få områden som Piratpartiet tar upp.

Att föra en skadlig politik på vissa områden kan vara acceptabelt. Alla partier kan inte vara bra på allt. Men när det kommer till grundläggande medborgarrätt, som frihet från avlyssning, rätt till anonymitet, budbärarimmunitet et cetera, kan man inte kompromissa. Att fel partier får majoritet i riksdagen kan jag leva med. Att skattepolitik, jobbpolitik, och annat kompromissas bort och behandlas på sätt jag inte håller med om – det är ingen stor sak. Men när mänskliga rättigheter viftas bort av båda rådande block är det skrämmande.

Det är en samhällsutveckling jag inte vill se mer av. Det är en utveckling åt ett totalitärt håll, som är skrämmande på riktigt. Jämför man med skattepolitik och arbetspolitik är det dock en långsiktig förändring. Skatter och jobb gäller nästa mandatperiod – inskränkningar i mänskliga rättigheter är så mycket mer långtgående.

För en hållbar demokratisk utveckling, och ett bevarat rättssamhälle, måste Piratpartiet komma in i riksdagen.

6 kommentarer leave one →
  1. maloki permalink
    12 april 2010 03:14

    Intressant :) Kul att läsa folks historier!

  2. 12 april 2010 08:23

    Ser ut som om MP ligger naermast dina vaerderingar, Caspian. Kapitalistiska liberaler som aer emot oevervakning (ganska mycket, inte indoktrinerat och extremistiskt mycket men baettre aen Alliansen och Sossarna).

    Eftersom Pirtatpartiet inte valt att valsamverka och en roest paa Piratpartiet nu verkar bli en bortkastad roest vore det kanske inte dumt att sikta paa MP foer dig.

    Vi foersoekte valsamverka i AD, men vi fick inga andra smaapartier med oss saa samma gaeller foer oss nu.

  3. Fredrik Larsson permalink
    12 april 2010 09:11

    Bra skrivet – jag har exakt samma bakgrund och tänker likadant.

    @mrPerfect72:

    Suck – lägg ner propagandan. MP har inga liberala värderingar någonstans. De gröna i EU ligger iaf. i mitten men i Sverige är dom rödare än S och galande än V. Det är ren tur att Pressen och era väljare inte särskådat vad ni lovar.

    Mvh
    Fredrik Larsson

  4. 12 april 2010 09:44

    Sympatiserar helt med dig. :)

  5. 12 april 2010 11:07

    Jag håller med om att i dagens västvärld är teman som yttrandefrihet viktigare än tex skattepolitik. Med formuleringar som ”Att skattepolitik, jobbpolitik, och annat kompromissas bort och behandlas på sätt jag inte håller med om – det är ingen stor sak.” skulle jag dock vara försiktig, framförallt då det inte bara handlar om ideologiska frågor som förmögenhetsfördelning, utan också om indirekta konsekvenser som långfristig tillväxt.

    För att spela på mrPerfect72s absurda utsaga: Tänk om MP skulle lyckas gripa den långfristiga makten. Farväl tillväxt och välstånd—oavsett hur liberala de än är i frågor som medborgarrätter.

    (Jag är inte alls säker på att de verkligen är liberala när det gäller medborgarrätter heller, när man tittar lite närmare.)

  6. 12 april 2010 18:50

    Michael Eriksson,
    Självklart är skattepolitik och jobbpolitik extremt viktiga, men tycka vad man vill om de båda blocken – de har båda någorlunda fungerande politik på områdena. De kanske missköter det litegrann, men de kommer inte helt riva upp möjligheterna till tillväxt i Sverige. Integritetsfrågan kan de totalförstöra på ett helt annat sätt, och kommer göra det om inte Piratpartiet kommer in.

Kommentera

