Skip to content

Upphovsrättens legitimitet II: Globalisering

15 april 2010

Ett intressant sätt att peka på en praktisk orimlighet i upphovsrätten, är att jämföra länders lagstiftning på området. Jag vill för sakens skull ta George Orwell som exempel. Han dog 1950 – mindre än sjuttio år sedan; alltså är hans verk fortfarande upphovsrättsskyddade i Sverige. I Australien, däremot, där andra lagar gäller, har upphovsrätten gått ut för George Orwells böcker. Där är det alltså helt fritt att fildela Orwells texter. Läsa dem på Project Gutenberg, eller för den delen – trycka egna och sälja dem.

Att de inte är upphovsrättsskyddade i Australien gör att vem som helst kan komma åt dem på internet. Här finns till exempel hans bok Keep the Aspidistra Flying att läsa. Här finns Nineteen Eighty-Four och Animal Farm och här finns länkar till många andra av hans verk.

Att gå in och läsa dem på denna hemsida är inte olagligt ens i Sverige. Man får titta på upphovsrättsskyddat material hur mycket man vill. Om man däremot tycker att det är lite tråkigt att läsa ett typsnitt med fast teckenbredd på datorskärm, och istället vill ladda ned en bok, ändra typsnitt och skriva ut den på papper, ja då begår man ett upphovsrättsbrott.

Den praktiska skillnaden är alltså läsbarheten. Jag får läsa böcker som är upphovsrättsskyddade hur mycket jag vill, men om jag sparar texten på min dator, eller skriver ut den, blir jag plötsligt kriminell. För då har jag – ja, vad har jag gjort? Har jag skadat George Orwells anseende? Har jag tillintetgjort hans möjligheter att tjäna pengar? Skadat kulturlivet i världen? Bidragit till att 1,2 miljoner jobb förloras?

Viss upphovsrätt är motiverad, men att ha en upphovsrätt som gäller i sjuttio år efter upphovsmannens död är vansinnigt, och att förbjuda kopiering för privat bruk likaså. Upphovsrätten måste reformeras. Den privata kopieringen måste släppas fri, och den kommersiella upphovsrätten måste skäras ned kraftigt.

Upphovsrätten är som den ser ut idag orimlig, och används dessutom som skäl att ge privata aktörer befogenheter som överstiger polisens, och införa långtgående övervakning över varje enskild medborgare. Upphovsrätten måste reformeras, korporativismen måste motverkas, och godtycklig övervakning måste stoppas.

Piratpartiet måste in i riksdagen 2010.

One Comment leave one →
  1. Tor permalink
    15 april 2010 09:14

    Varför skulle du begå ett brott om du för privat bruk skriver ut en kopia av ett verk som du fått tillgång till på laglig väg?

Kommentera

