Skip to content

The Ark utmanar försäljningsnormer

20 april 2010

Den svenska rockbandet The Ark har utmanat normer hela tiden. Främst sexuella, sociala och kanske i viss mån politiska normer. Med deras kommande album, In Full Regalia, utmanar de en ny norm: normen om hur musik ska säljas. Istället för att via ett skivbolag släppa en skiva, har de gjort en tidning de kommer sälja med sin skiva som bonus. Det är ett fantastiskt bra exempel på hur man kan tänka vidare för att få folk att betala för produkter. Skivan kommer utan tvekan hamna på internet, så som skivor ju gör. Det är alla medvetna om, och att ens försöka stoppa något sådant skulle bara ge en massa badwill. Vill man att folk ska betala behöver man morötter, inte piskor.

– Det är dags att tänka positivt. Man måste ge nåt extra till alla de som är beredda att betala för musik. Man kan inte ta för givet att folk ska betala utan vidare längre.

Ola Salo

The Ark har nu gjort så att de som köper skivan får en tidning på 100 sidor med intervjuer, fakta, kuriosa och intervjuer med bandet. Och tack vare att de släpper skivan som tidning kommer de få ned momsen från 25 % till 6 % – ty av någon anledning är tryckt media finare kultur än musik – och därmed kunna sälja den för 99 kronor. Hundra sidor tidning plus ett helt nytt musikalbum för hundra kronor – hur många kommer med sådana erbjudanden idag?

Och när vi ändå är inne på det ekonomiska, är detta förmodligen betydligt bättre ekonomiskt även för bandet, som inte är knutet till något skivbolag, utan kan ta en mycket större del av sina vinster själva. Med annonser i tidningen har de kunnat betala inspelningen av albumet, och behöver alltså bara betala för trycket av cd och tidning – en kostnad som lätt betalar sig.

Men är det med annonser som artister ska sälja sin musik 2010?

– Det där är komplicerat. Men tack vare annonser har vi ju inte behövt ett skivbolag när vi gjort den här produkten. Vi har använt annonspengarna att spela in för.

Är det så här man möter krisen i skivbranschen?

– Ja, tack vare annonser och att vi bara betalar tidningsmoms kan skiva plus tidning kosta blott 99 kronor. Mer innehåll till ett lägre pris. Halva priset faktiskt mot vad en cd normalt kostar.

På många plan detta en lyckad lösning. Jag vill inte säga att det är ett framsteg, för det skulle insinuera att det finns en riktning. Det gör det inte. Det finns miljoner vägar att gå, och The Ark har valt en, som förmodligen kommer visa sig fungera. Andra band väljer sina vägar att anpassa sig till den nya tekniken. Nine Inch Nails och Radiohead är de mest kända exemplen, men även Amon Amarth, som släppte små dockor av sig själva. Rammstein tog det ett steg längre och släppte en specialutgåva av Liebe ist für alle da med avgjutningar av bandmedlemmarna. Torture Division släpper sin musik gratis, och spelar live och säljer merchandise för att få in pengar.

Det finns oändliga möjligheter att tjäna pengar för musiker, även i våra dagar av internet. Att påstå någonting annat visar endast på en bristande fantasi gällande marknadsföring.

Uppdatering: Även Ravenna skriver om detta.

Advertisements
One Comment leave one →
  1. 20 april 2010 23:50

    Tackar för tipset. Sådan kreativitet måste belönas. Bokade tidningen/cdn hos Ginza.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: