Skip to content

Upphovsrättens legitimitet III: Om syftet med upphovsrätt

26 april 2010

En av de vanligaste kommentarerna man får som piratpartist, är frågan hur artister ska få betalt. Svaren är lika många som olika. Man kan gå in och förklara alternativa intäktsmodeller. Visa exempel på band som utnyttjar tekniken för att tjäna pengar. Förespråka mervärden, konserter och så vidare. Man kan peka på siffror som visar att fildelning ökar musikbranschens intäkter. Man kan också påpeka att det inte är upp till politiker att skapa intäktsmöjligheter för någon – att  politiker inte ska avgöra vad som är ett bra sätt att tjäna pengar.

Upphovsrätten har aldrig funnits för att maximera intäkterna för dem som skapar musik. Upphovsrätten har aldrig handlat om att säkra inkomsterna för skivbolag, eller ens artister. Upphovsrätten har kommit till av två anledningar. Den första är att staten ska ha kontroll över vilken information som sprids. Detta är inte i särskilt hög grad en anledning som gäller idag, men det är den historiska bakgrunden till att upphovsrätten finns. Den andra anledningen är att maximera mängden kultur samhället och medborgare i stort kan ta del av.

Man har resonerat som så, att om det är lättare att tjäna pengar, kommer fler skapa kultur; om fler skapar kultur, kommer det finnas mer kultur att ta del av.

Detta har varit ett rättfärdigat argument. Upphovsrätten har gjort det möjligt för många att tjäna pengar på sätt de förmodligen inte annars kunnat göra, och bidragit till ett skapande av den kultur som vi idag har tillgång till.

Tyvärr gäller detta inte längre. Idag inskränks kulturen mer än gynnas av upphovsrätten. Enskilda stora bolag tjänar miljarder, miljarder och åter miljarder, på upphovsskyddade verk – Disney, Sony, Universal et cetera – medan små kulturskapare missgynnas. Vanliga människor som skapar egna versioner, missgynnas. Remixkulturen blir kriminell.

Framför allt missgynnas dock de som vill ta del av kulturen som finns. Personer som vill dela med sig av vad de köpt, tittat på, laddat ned, lyssnat på, och så vidare. Att vilja dela med sig av upplevelser är fullständigt naturligt, och ett fantastiskt sätt att både sprida kultur och binda sociala band. Personer som laddar ned musik är idag kriminella. Personer som laddar ned musik kan dömas att betala hundratusentals dollar i böter, och personer som bygger en tjänst kan dömas till trettio miljoner kronor i böter och ett år i fängelse. För medhjälp till upphovsrättsbrott. Utöver dessa direkta konsekvenser, utnyttjar stora bolag barnporr som medel för att censurera kulturspridning på internet.

När man går in i diskussion om upphovsrätt måste man ställa sig frågorna: Vad är upphovsrättens syfte, och hur fungerar den idag? Hjälper upphovsrätten till att öka möjligheterna för allmänheten att ta del av kultur, eller är den ett hinder för skapande?

Som jag ser det är upphovsrätten idag i kraftigt behov av reformering. Upphovsrätten behöver göras om för att passa dagens samhälle. Det går inte att behålla ett förbud mot fildelning för privat bruk med motiveringen att man ska öka tillgången på kultur – vilket är upphovsrättens syfte. Lika lite kan man med samma argument ta bort nya versioner av filmklipp eller liknande.

Upphovsrätten idag är obalanserad, och måste ses över grundligt. En röst på Piratpartiet är en röst för en bättre balanserad upphovsrätt, med medborgare och kultur i centrum.

Läs mer om Piratpartiets politik om kultur och upphovsrätt här.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: