Skip to content

Att kasta bort sin röst

03 september 2010

Jag har många gånger behövt höra frågan om det inte är att kasta bort sin röst att rösta på Piratpartiet – Piratpartiet har ju ändå ingen chans att komma in. Det är ett resonemang som inte stämmer. Att Piratpartiet inte skulle ha någon chans sades även innan EU-valet, och det var fel då också. Dessutom, som många har konstaterat, spelar varje röst roll. Oavsett om Piratpartiet kommer in eller inte kommer varje tiondels procentenhet över 2,5 ge massor med extra partistöd, vilket i synnerhet för ett parti som Piratpartiet kan betyda mycket, då vi inte har en imponerande budget.

Bortsett från alla praktiska anledningar, är det dock felaktigt att tala om bortkastade röster. Om en bortkastad röst är en röst som inte spelar någon egentlig skillnad, kastar nämligen halva Sveriges befolkning bort sina röster – varje val!

Man menar ofta att i stället för att rösta på Piratpartiet, borde alla som tänker i de banorna, rösta på det bästa alternativet som gör skillnad. Att kanske rösta på Centerpartiet och kryssa Fredrick Federley, eller Miljöpartiet, och sedan hoppas på det bästa.

Med precis samma logik, borde dock alla som röstade på Vänsterpartiet och Socialdemokraterna 2006, i stället ha röstat på det bästa alternativet som gör skillnad. Om Socialdemokraterna har 35 % och Vänsterpartiet 5, eller om det är tvärtom, spelar ingen roll; det är ändå Alliansen som bestämmer. Vore det då inte bättre att rösta på det bästa alternativet inom Alliansen?

Demokrati handlar inte om att rösta på dem man tror ska vinna. Demokratin går ut på att varje person väljer det parti som närmast företräder dess åsikter, och att partierna som väljs sedan, som en representativ massa, kompromissar fram förslag.

Visst finns problem med det demokratiska synsättet. Det kanske inte alltid är det mest taktiska. Fyraprocentsspärren gör att Kristdemokraterna får fler väljare, för att hjälpa dem in, medan Piratpartiet kanske får färre, för att det inte är värt det. Ändå menar jag att det är en absolut grundsten i demokrati, att folket röstar på vad de vill.

Din röst är för viktig för att kastas bort!

Jag kommer aldrig kasta bort min röst genom att ge den till någon vars åsikter jag inte kan försvara. Jag kommer aldrig kasta bort min röst på ett taktiskt val av ”det bästa som gör skillnad”. Jag kommer fullfölja min demokratiska plikt, och välja en representant efter mina åsikter.

Jag kommer rösta på Piratpartiet.

Andra om att kasta bort sina röster.

Jonathan Rieder Lundkvist skriver under rubriken ”Nej, din dumma jävel, du har fel”att ingen röst är bortkastad.

Frilansande memetiker betonar hur argumentet används som politiskt vapen.

Opassande jämför med travsport, och menar att politik inte går ut på att rösta på en vinnare, utan att följa sin egen övertygelse.

Johnny Olsson på bloggen Enligt Min Humla menar att en bortkastad röst är en röst som inte representerar ens åsikter, och uppmanar en att tänka efter innan man kastar bort sin röst.

Anna Troberg konstaterar: ”Om du vill stödja kampen för medborgarnas integritet, så ska du rösta på Piratpartiet. Allt annat är i nuläget en bortkastad röst.”

Christian Engström berör ingenting om att kasta bort sin röst, men konstaterar att Vänsterpartiet kan tänka sig att sälja ut Sveriges medborgares integritet. För 49 öre.

Piratpartiets egen valsida menar att din röst är för värdefull för att kastas bort.

Rickard Olsson skriver att en röst som ändrar inriktningen på politiken knappast kan vara bortkastad.

Carl Johan Rehbinder konstaterar att en röst på Piratpartiet är en välinvesterad röst, och har även tidigare skrivit under den liknande rubriken ”En välinvesterad röst i valet”.


18 kommentarer leave one →
  1. 03 september 2010 17:43

    Är det så konstigt att väljarna undviker nya utmanare i politiken? Var och en som röstat på ett parti som kommer in i riksdagen vinner ju en teddybjörn! :-)

  2. Toledomahn permalink
    03 september 2010 18:08

    Pushad på http://www.pusha.se

  3. 03 september 2010 18:47

    Skrev inte farsgubben en bra post om att ”kasta bort röster” också? Eller är du rädd att bli anklagad för ”svågerpolitik” om du länkar för mycket till honom?

    ;-D

  4. 03 september 2010 18:48

    Just det! Anledningen att jag inte länkar till honom är helt enkelt att jag kopierade länklistan jag skrev i kommentarerna till just det inlägget av honom, där hans inlägg förstås inte var med. Tack för att du påpekade det!

    Svågerpolitik är klart underskattat :D

  5. ANNM permalink
    03 september 2010 19:12

    Om man inte kan tänka sig att rösta på någon vars åsikter man inte kan försvara så finns det, för de allra flesta, antagligen ingen som man kan rösta på.

  6. 03 september 2010 19:45

    Där tror jag att du har fel, men om det är din inställning kan jag omformulera det: Man bör rösta på det alternativ vars åsikter man har minst emot att stå till svars för.

  7. Slasher permalink
    03 september 2010 20:27

    Det där med partistöd över 2.5%. Gäller det bara riksdagsvalet? Vad gäller för landstingsval och kommunval?

  8. 03 september 2010 20:37

    Det har jag tyvärr inte koll på. Eftersom Piratpartiet inte ställer upp i landsting eller kommunalvård i Stockholm, där jag bor, är jag inte insatt i den politiken. Dessvärre.

  9. Henry Rouhivuori (PP) permalink
    03 september 2010 21:39

    Betalda valsedlar och partistöd utbetalas endast till partier som tagit mandat i kommun eller landstingsfullmäktige.

    Det finns om jag inte minns fel partistöd för partier som trillat ur fullmäktige, men bara i ett år.

  10. Toledomahn permalink
    03 september 2010 21:52

    Jag tog blanka röstsedlar till kommun och landsting och skrev Piratpartiet på dom!

    HEHE!

  11. 05 september 2010 01:09

    Den enda bortkastade rösten är den som ligger på soffan!

  12. 05 september 2010 09:09

    En sådan röst måste inte vara bortkastad, om den är väl motiverad. Fritz-Anton Fritzson skriver om sitt beslut.

  13. 05 september 2010 12:23

    Det ser ljust ut för Piratpartiet, verkligen… :idea:

Trackbacks

  1. Glada nyheter – Tillit och Aktiv Demokrati valsamverkar « Aktiv Demokrati's blogg
  2. Rösta pirat med mig imorgon lördag kl 13! | Rick Falkvinge (PP)
  3. Har du röstat ännu? | Sanningen som jag ser den
  4. Glada nyheter – Tillit och Aktiv Demokrati valsamverkar | Direkta Reflektioner

Kommentera

