Skip to content

Varför röstar en liberal på Piratpartiet?

11 september 2010

När jag först engagerade mig i Piratpartiet var jag liberal, men ganska ny i politiken. Det var det enda parti jag kände till fullo delade mina värderingar: Immaterialrätten är skadlig för samhället, och övervakning av enskilda individer förkastlig. Ekonomiska frågor brydde jag mig inte så mycket om än, utan det var individuell frihet jag verkade för. Sedan dess har mitt politiska engagemang bara växt, och omfattat fler och fler frågor.

Jag bryr mig nu om ekonomi. Jag har starka åsikter om än det ena och än det andra. Bostäder, arbete, skatter, jämställdhet, fattigdomsbekämpning, solidaritet, et cetera.

Hur kommer det sig då att jag som liberal röstar på Piratpartiet?

Piratpartiet tar egentligen inte upp särskilt många liberala frågor. Kan jag verkligen som liberal med gott samvete rösta på Piratpartiet? Mitt svar på den frågan är inte bara ja. Det är självklart! Det är nämligen så att även om liberalismen är så otroligt mycket bredare och djupare än Piratpartiet, tar just detta parti som enda parti upp det som borde vara den självklara grunden för alla liberala partier. Skattesänkningar i all ära, men vill man bedriva liberal politik krävs en solid grund för dessa.

Medborgarrätt. Mänskliga rättigheter.

Det finns väl ingen liberal som menar att dessa värden, yttrandefrihet, brevhemlighet, och rättssäkerhet är oviktiga värden. Tyvärr finns inga liberala partier i riksdagen i dag. Folkpartiet och Centerpartiet kallar sig liberala, men ser inte till vad jag menar är det viktigaste inom liberalismen.

Det viktigaste är nämligen inte skatterna. Det viktigaste är inte arbetsmarknadspolitiken, eller äldreomsorgen. Det är jätteviktiga frågor, som krävs för att samhället ska rulla på. Men vad ska man liberalisera arbetsmarknaden för, om man inte har rättssäkerhet? Om man lever under en regering som vill införa ett kontrollsamhälle? Om privata aktörer får större befogenheter än polisen?

Om brevhemligheten upphävs för att motverka Sveriges terrorism?

Liberalismen har sin utgångspunkt i individen. Ett samhälle som vill liberaliseras, politiker som vill jobba för ett mer liberalt samhälle, måste också göra det. Man måste börja med de grundläggande individuella friheterna, de medborgerliga rättigheterna. Sedan, när man har en solid grund, kan man liberalisera ekonomin.

Det borde inte vara ett val mellan liberal ekonomi och medborgarrätt. Nu är det det. Nu måste man välja mellan den liberala ekonomiska politiken, och den medborgarrätt som utgör grunden för varje fungerande liberal demokrati.

Jag skulle inte vilja behöva välja Piratpartiet. Jag skulle vilja ha ett liberalt parti som faktiskt ser liberalismen som rättesnöre – även i frågor med individkoppling. Frågor utanför marknaden. Tyvärr finns inte ett sådant alternativ. Jag är därför, som liberal, nödgad att rösta på det enda parti som verkligen står upp för dessa frågor.

Piratpartiet är i dag det enda parti som på allvar driver en trovärdig politik för att stärka yttrandefrihet, äganderätt, rättssäkerhet och brevhemlighet. För en liberal finns inga vettiga alternativ.

5 kommentarer leave one →
  1. 11 september 2010 19:42

    Jag håller nog inte riktigt med dig i ekonomiska frågor, men vad gäller de liberala kärnvärdena (aka de medborgerliga rättigheterna) är vi ju helt överens. :-) Och överhuvudtaget är vi överens vad gäller de liberala kärnvärdenas överlägsenhet över ekonomisk politik.

  2. Fredrik Svensson permalink
    12 september 2010 08:58

    ”även i frågor med individkoppling.[]Tyvärr finns inte ett sådant alternativ.”
    Liberala partiet finns och vad jag förstår har dom liberalismen som rättesnöre i samtliga frågor. Men det är klar, dom är små, det tar lång tid att bygga upp en komplett liberal politik(finns inte direkt några att kopiera liberal politik ifrån.), men ett alternativ finns.

  3. 12 september 2010 09:05

    Jo, jag är medveten om att Liberala partiet finns, och funderade på om jag skulle nämna dem i min text. Men även om jag stödjer deras sak fullt ut, har de för få väljare för att kunna påverka. Piratpartiet är, som jag skriver, det enda vettiga alternativet, om man vill byta riktning, och inte fortsätta med dessa kränkningar av individens rättigheter.

  4. Stefan permalink
    12 september 2010 17:46

    Fast kom igen, PP har också för få röster för att påverka. Den breda piratvågen (som engagerade ”vanligt folk”, främst unga, utanför bloggosfären) är död och det har vi i mångt och mycket partitoppen inom PP att tacka för, som drivit partiet alltför bort från dess gräsrötter. Det som triggade igång rörelsen från början var inte ”integritet, kultur och kunskap” utan snarare ”fildelning, fildelning och fildelning” och partiet tycks få de röster de förtjänar…

Kommentera

