Skip to content

Drömministär

13 september 2010

Camilla Lindberg skrev här om dagen ett inlägg kallat I den bästa av världar, där hon radar upp sin drömregering. För ett tag sedan diskuterade jag precis samma fråga med Carl Johan Rehbinder, och han diskuterade det med Camilla, så en del av idéerna är hans, en del hennes och en del mina. Håll till godo!

Statsminister: Johan Norberg
Utrikesminster: Carl Bildt
EU-minister: Christian Engström
Biståndsminister: Hans Rosling
Finansminister: Anders Borg
Justitieminister : Mårten Schultz
Försvarsminister: Maria Abrahamsson
Socialminister: David Eberhard
Utbildningsminister: Fredrik Härén
Skolminister: Camilla Lindberg
Jordbruksminister: Anders Nordin
Arbetsmarknadsminister: Ingvar Kamprad
Kulturminister: Lars Vilks
Migrationsminister: Niklas Dougherty
Handelsminister: Victoria Bernadotte
Infrastrukturminister: Rick Falkvinge
Folkhälsominister: Henrik Alexandersson
Miljöminister: Maria Wetterstrand
Integrationsminister: Maciej Zaremba
Jämställdhetsminister: Isobel Hadley-Kamptz
Sexualitetsminister: Pye Jakobsson
IT-minister: Oscar Swartz

11 kommentarer leave one →
  1. Fredrik Svensson permalink
    13 september 2010 17:35

    Statsminister: Johan Norberg
    Utrikesminster: Ron Paul
    EU-minister: (Tjänsten avskaffad)
    Biståndsminister: (Tjänsten avskaffad)
    Finansminister: Stefan Karlsson
    Justitieminister : Mårten Schultz
    Försvarsminister: Johan Ingerö
    Socialminister: (Tjänsten avskaffad)
    Utbildningsminister: (Tjänsten avskaffad)
    Skolminister: (Tjänsten avskaffad)
    Jordbruksminister: (Tjänsten avskaffad)
    Arbetsmarknadsminister: (Tjänsten avskaffad)
    Kulturminister: (Tjänsten avskaffad)
    Migrationsminister: (Tjänsten avskaffad)
    Handelsminister: Fredrik Segerfeldt
    Infrastrukturminister: (Tjänsten avskaffad)
    Folkhälsominister: (Tjänsten avskaffad)
    Miljöminister: Maggie Thauersköld Crusell
    Integrationsminister: (Tjänsten avskaffad)
    Jämställdhetsminister: (Tjänsten avskaffad)
    Sexualitetsminister: (Tjänsten avskaffad)
    IT-minister: (Tjänsten avskaffad)

  2. 13 september 2010 17:38

    Ja, jag hade också egentligen velat avskaffa en hemsk massa ministrar. Vad ska man med tjugotvå stycken till? Däremot tyckte jag att det var en roligare uppgift att bygga en drömministär om man hade fler platser att fylla!

  3. 13 september 2010 17:39

    Johan Ingerö som försvarsminister tycker jag för övrigt är en utmärkt idé. Synd att det inte föll mig in!

  4. HugeHedon permalink
    14 september 2010 05:43

    Bra gäng! Och sen: The invisible hand that rules it all egentligen: Caspian Rehbinder — The myth, the legend, the genius.

  5. 14 september 2010 11:47

    Josef håller på Anders Borg som statsminister – för sen blir ju ALLA andra ministrar HELT överflödiga – ifall Anders Borg fortfarande kan agera som det han ”stod upp för” som student (video ca 2 min).

  6. sune permalink
    18 september 2010 01:05

    Hej alla glada libertarianer!
    Avskaffa samhället, javisst :-)

  7. HugeHedon permalink
    18 september 2010 01:25

    Halloj käre auktoritetsivrande Kpml(r)p-hit-och-dit-Maoist-Stalinist-partist! Avskaffa människan, tjoho :-)

  8. 18 september 2010 07:39

    Å, Hugo! Jag hade inte kunnat svara bättre själv! :-) Men då du effektivt avväpnade den barnsliga nivån på diskussionen kan jag komma med ett vettigt svar:

    Sune, som libertarian vill man inte avskaffa samhället. Att du tror det beror på en mycket inskränkt bild du har av begreppet samhälle. Tvärtom – som libertarian vill jag ha ett starkt samhälle, men positiva relationer som uppbärande ramverk.

    Vad vi vill avskaffa är den del av samhället som bygger på tvång. Vi vill i stället låta människor själva styra, själva välja och själva vara ansvariga.

    Vill du ha ett samhälle som bygger på tvång eller frivillighet? Jag och alla liberaler med mig, väljer det senare.

  9. 19 september 2010 18:17

    ”Sune, som libertarian vill man inte avskaffa samhället. … Tvärtom – som libertarian vill jag ha ett starkt samhälle, men positiva relationer som uppbärande ramverk.”

    Caspian – lovande verkligen – att det finns ungdomar som har den grundinställningen. Men hur kommer det att bli när Du som Anders Borg (video ca 2 min) är i medelåldern :?: – undrar Josef

Trackbacks

  1. Dream Ministry | 之乎者也
  2. The Dream Team – min regering! « TantraBlog

Kommentera

