Skip to content

Upphovsrättsbrott med The Project Hate MCMXCIX

13 september 2010

Jag är ett stort fan av bandet The Project Hate MCMXCIX, och har köpt de flesta av deras skivor. De lyckas på ett oerhört effektfullt sätt kombinera klassisk, brutal dödsmetall, elektroniska och symfoniska ljudbilder, kvinnlig sång och manligt growl, och långa, långa låtar. Utöver den fantastiska musiken har de, i synnerhet de senaste två skivorna, en estetik som faller mig mycket i smaken. Jag har därför laddat ned deras logotyp och en massa bilder, och satt ihop dem med olika lager. Det första jag gjorde var för låten Descend Into the Eternal Pits of Possession, efter att ha sett bilden på Michelangelos Pietà som då var dagens utvalda bild på Wikipedia (27 oktober 2009). Låten är från bandets senaste skiva, The Lustrate Process, som jag starkt kan rekommendera.

Descend Into the Eternal Pits of Possession

Jag fortsatte redan samma dag med att göra nästa omslag, återigen ett fiktigt singelomslag. Denna gång för låten The Locust Principles – en fantastisk låt, med likaså fantastisk gästsång av Christian Älvestam. Jag hade lite små tankar på vad jag ville göra, och satte snabbt ihop bilden som jag ville ha den.

The Locust Principles

Två dagar senare gjorde jag ytterligare en omslagsbild för en fiktiv singel, för låten And Damnation Is Forced Upon the Weak, från skivan In Hora Mortis Nostræ.

Det sista omslaget av de jag gjort, satte jag ihop för bara några dagar sedan. Det är för låten You Come to Me Through Hell, som liksom de förstnämnda två kommer från The Lustrate Process.

Dels vill jag dela med mig av min kultur, som den pirat jag är. Men detta inlägg är också till för att sätta fingret på vad remixkultur är. Alla dessa bilder har skapats genom upphovsrättsbrott. Även om jag har varit noga med att i så hög grad som möjligt (nästan helt och hållet) använda fria, Creative Commons-licensierade, bilder, är logotypen jag använt upphovsrättsskyddad, många av bilderna är CC-BY-licensierade, och kanske till och med CC-ND.

Jag har tagit andras byggstenar och gjort något eget. Det är så kultur blir till. Det är så remixkulturen fungerar. Piratpartiet tycker att det ska bli lättare att skapa kultur utan att begå brott. Jag håller med.

Gör du?


4 kommentarer leave one →
  1. Pontus Carlsson permalink
    13 september 2010 07:33

    Vad oväntat ett av mina favorit band som dessutom är någorlunda okända dyker upp på pp.se!

    Jag håller med till fullo, utan remixkulturen hade vi inte haft hälften av all musik och film vi har idag.

    Det är ju liksom lite så det blir när man nästan har skapat allt som går att skapa (inom vissa marginaler).

  2. 08 november 2010 19:00

    Grymt jobb, snubbe.

  3. 08 november 2010 19:02

    Tack detsamma, herr K! Utan ditt magnifika jobb hade detta aldrig gjorts.

Trackbacks

  1. Johan Pehrson vimsar « Caspian Rehbinder

Kommentera

