Skip to content

Ohly tycker att staten är demokratin

18 september 2010

Strax efter att jag läser Fritz-Anton Fritzsons utmärkta inlägg om liberalismens inställning till demokratin, och att demokrati absolut inte är en ensam grund för ett gott styre – tvärtom ska man minska politikens, och därmed även demokratins, makt – ser jag slutdebatten mellan de sju riksdagspartiernas partiledare.

Ett uttalande av Lars Ohly fick mig att haja till. Han debatterade föräldraförsäkring med Göran Hägglund, och svarade på frågan om lagstadgad delning av föräldraförsäkringen, med att det är demokratin som ska bestämma detta. Han säger rakt ut att staten och demokratin är detsamma. Ergo: En stark stat är en stark demokrati.

Att mena att staten är detsamma som demokratin är en hemskt konstig definition av demokrati, menar jag. Demokrati är när majoriteten beslutar om politikens riktning. Detta innebär inte att ett samhälle blir mer demokratiskt ju mer majoriteten beslutar. En väl fungerande demokrati bör ha ett gott skydd för mänskliga och medborgerliga rättigheter, oavsett vad majoriteten anser.

En majoritet kan tycka att det är rätt att förbjuda nazism. Det betyder inte att det är ett gott, demokratiskt beslut att göra så. Yttrandefriheten måste väga tyngre än majoritetens moraliska anspråk på korrekta åsikter.

Jag vill citera min absoluta favoritcenterpartist, Hanna Wagenius:

Jag har aldrig förstått varför det skulle vara mer demokratiskt att alla är allas slavar än att ingen är någons slav.

Demokrati är det bästa styrelseskicket. Det betyder inte att det blir bättre ju mer demokrati vi har.

Den största delen av människors makt måste finnas kvar hos människor själva!

4 kommentarer leave one →
  1. 19 september 2010 04:37

    Jag tror Ohly menar att medborgarnas makt i ett riktigt folkstyre blir starkare om de tillsammans innehar produktionsmedlen, men han uttrycker sig lite dumt. Kanske eftersom han varit f.d. Folkpartist. =)

    The story of stuff belyser delvis detta och vad det kommer av: http://www.youtube.com/user/storyofstuffproject

    Det finns ingen anledning att lyssna till de som vill att vi ska konsumera mer, men det finns helt klart en brainwash i dag att konsumera mer och mer.

    Om staten var folket och inte politikeradeln och om folket verkligen styrde kunde jag vara enig med Ohly. =)

  2. 19 september 2010 09:22

    Nja, jag tror inte det stämmer, det du skriver. Jag vet att han som gammal kommunist vill att produktionsmedlen ska tillfalla proletariatet, men vad har det med föräldraförsäkring att göra? Han säger ju rätt ut att det är bäst om ”demokratin” får ta ansvar, och inte föräldrarna.

  3. oxymorons permalink
    19 september 2010 14:42

    Jag tror att just denna insikt är en av de viktigaste sedan demokratins födelse. Synd bara att alla inte förstått vikten av detta!

  4. 19 september 2010 14:47

    Jag kommer skriva mer om detta, var så säker!

Kommentera

