Skip to content

Framtid i dåtid

12 oktober 2010

Erik Svansbo på bloggen Pophöger, liksom Svenska Dagbladets ledarsida, tar upp Vänsterpartiets förnyelsearbete. Ungdomsförbundet Ung Vänsters ordförande, Ida Gabrielsson, har valts till ledare för Vänsterpartiets framtidskomission.

Ett intressant val. Ida Gabrielsson har på Ungvänsterbloggen uttalat sig om framtiden:

Jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag är rädd för att jag inte kommer att få se det igen – Sverige när det är som bäst.

Ledaren för Vänsterpartiets framtidskommission har alltså ingen framtidstro. Hon är mest arg på hur världen ser ut i dag, men har varken förhoppningar eller förväntningar om att det ska bli bättre.

Inte för att jag har något större intresse i att Vänsterpartiet finns som ett bra alternativ – tvärt om ser jag dem gärna marginaliserade utanför riksdagen! – men om jag hade varit ansvarig för att göra partiet till ett modernt alternativ hade jag inte låtit en nostalgisk nittiotalssuktare som tycker att ”förnyelse” är ett negativt laddat begrepp, leda en framtidskommission.

Att jag sedan inte tycker, som Ida Gabrielsson gör, att det är fint att lida tillsammans, eller att festförstörare är en bra idé, får stå för mig personligen, och min avoga inställning till Vänsterpartiet.

3 kommentarer leave one →
  1. nämen permalink
    12 oktober 2010 21:49

    Jag är rädd för klimatförändringarna. Betyder inte att jag tror att det är kört..

  2. 13 oktober 2010 09:33

    Vem saknar inte gamla Folkhemssverige? Där marginalskatten kunde ligga över 100 % och lobotomi och tvångskastreringar snabbt kunde lösa alla problem med avvikande personer. För att inte tala om den snudd på mytomspunna 70-talsskolan.

    Med tanke på JB:s inställning i frågan får vi helt sonika anta att unga fröken Gabrielsson röstar (fp) i valen.

  3. 21 oktober 2010 20:48

    Lars Ohly är inte kommunist ? – Aftonbladet 6/9-10 – ”Han förtydligar – Kommunism associeras med diktatur och förtryck och allt det som vi vänsterpartister avskyr mest, därför finns det ingen anledning för oss att använda det ordet.”

    Sent syndarna vaknar

Kommentera

