Skip to content

Jag är liberaldemokrat

14 oktober 2010

Jag har många gånger tidigare beklagat mig över bristen på liberala alternativ i Sverige. I riksdagsvalet röstade jag på Piratpartiet. Det kan inte ha undgått någon läsare av denna blogg att jag tycker att Piratpartiet är ett bra alternativ, som lyfter enormt viktiga frågor. Jag kan inte tänka mig ett bättre arbete utfört i EU-parlamentet än det som utförs av Christian Engström, och när det kommer till att förstå internet och den enorma infrastrukturella revolution som skett de senaste tjugo åren, är Piratpartiet oslagbart.

Jag har tidigare motiverat varför det för en liberal är vettigt att rösta på Piratpartiet. Piratpartiet var det enda parti jag kände kunde stå upp för demokratiska grundvärderingar, som måste finnas som grund för varje liberal. Om yttrandefriheten, informationsfriheten och rättssäkerheten inskränks, är meningen med ekonomiska liberaliseringar mycket liten!

Nu finns ett nytt projekt, Liberaldemokraterna, som tar ställning i de viktiga frågor som Piratpartiet driver, men också är uttalat liberalt i grunden, och därför täcker hela mitt spektrum av idéer och tankar. Om jag skulle välja parti i dag, skulle jag välja Liberaldemokraterna. Och om jag skulle välja Piratpartiet över Liberaldemokraterna  av partitrohetsskäl, skulle jag vara en hycklare. Jag kommer därför vända mitt fokus, och huvudsakligen se mig som medlem i Liberaldemokraterna.

Jag kommer inte gå ur Piratpartiet, jag kommer inte avgå från de förtroendeposter jag har i Ung Pirat, och jag kommer definitivt inte släppa mitt engagemang för integritet, kultur och kunskap. Däremot kommer mitt fokus förflyttas till ett bredare men djupare liberalt perspektiv på världen.

Sverige behöver ett liberalt alternativ i politiken. Ett parti som motverkar morallagar, tror på människans förmåga att skapa sina egna förutsättningar, och göra rationella val utifrån det. Ett sådant alternativ finns nu.

Andra som kommit ut som liberaldemokrater:

Carl Johan Rehbinder
Jan Rejdnell
Amanda Brihed
Jens Odsvall
Torbjörn Jerlerup
Per Petterson
Isak Kupersmidt och Gustav Karreskog
Hanna Söderström

9 kommentarer leave one →
  1. 15 oktober 2010 07:57

    It is now that all the fun begins! ;-)

  2. 15 oktober 2010 08:42

    Får jag föreslå att du focuserar på integrationsproblematiken mellan liberala människor? Att du vill ha mer frihet att göra som du vill är inte så svårt att förstå, men det är mer svårtillgängligt att begripa hur människor kan fås att arbeta mot ett gemensamt mål och inte ge upp förrän de har nått fram.

    Sedan får du gärna blogga om myror för det vore också intressant. Myror är hyfsat liberala (och riktiga slackers visar det sig) men de håller stenhårt på sina distributioner. Har en enskild myra räknat ut att det finns för få som vaktar ingången så tar han automatiskt på sig uppgiften att bli en dörrvakt utan att rådfråga någon. Är det så du vill att vi ska bygga vårt samhälle också eller hur skulle du vilja förändra myrstacken för att den skulle bli ett idealsamhälle för liberala myror?

  3. 15 oktober 2010 13:28

    Kristoffer, hur menar du egentligen? Myror är inte liberala: Myror är djur. Djur har inte ideologier, och att mena att människor borde bete sig som olika sorters djur utifrån olika perspektiv är hemskt konstigt. Inte heller din fråga om hur människor ska ”fås att arbeta” mot ett gemensamt mål förstår jag inte.

    Förtydliga problematiken!

  4. 15 oktober 2010 14:56

    Jag gillar libertarianer också, verkligen

  5. 15 oktober 2010 22:51

    @Kristoffer
    Om jag märker att något måste göras på jobbet, och uppgiften inte kan lämnas ogjord så tar jag på mig ansvaret och ser till att genomföra det. Detta dels för att jag har lärt mig, att om man vill få något gjort så får man ta itu med saken själv.

    Vad gäller myror är de knappast något bra typexempel på frihetsideologi. Se gärna ”Ett småkryps liv” eller ”Antz”. Den sistnämnda har både Woody Allen och Sylvester Stallone i den och handlar om hur myror saknar individualitet, vilket är en liknelse för att följa strömmen, tills den leder dig i fördärvet om du inte vågar stå upp för dina trosatser. Detta på ett ganska banalt och uppenbart amerikanskt sätt, men vackert animerat.

    Själv tycker jag att det är roligt att många med piratsympatier kommit ut som liberaler. Själv räknar jag mig också dit, speciellt efter den gångna sommaren. Det har varit FÖR smalt för att accepteras, och många av de sympatier jag hyser har dissats kallt som oväsentliga. Idealist som jag är så skulle jag helst vilja se både PP och även ett antal uttalat liberala partier som står för det och vågar spräcka blockgränserna komma in i riksdagen nästa val.

    Fortsätt med din goa blogg. Den är underhållande och informerande.

  6. 15 oktober 2010 23:07

    Myror är insekter. Trots deras enkla konstruktion och låga värde (i jämförelse med människans) så är de ändå hyfsat svåra att modellera. Kanske till och med svårare än det är att modellera en liberal, för jag misstänker att du inte skulle tveka om jag bad dig beskriva vad det innebär att vara liberal?

    Modellen som beskriver myror gör antagandet att beslutsfattandet inte sker centralt utan är distribuerat till varje myra som efter egna antenner fattar de beslut som den anser rimliga. Det som är så vackert är att en myras intressen efter jobbet är väldigt begränsade; de äter och sover mest när de inte jobbar. Därför blir det okomplicerat att studera den social strukturen myror emellan eftersom forskaren kan förvänta sig att myror bara bryr sig om de uppenbara och närliggande i tiden.

    Myror har en ideologi. Den är hårdkodad in i deras gener och den beskriver arbetsfördelningen i stacken. En myra vet dock inte hur många myror som gör vad så för att ta reda på det så räknar den alla myror den stöter på i sitt slumpmässigt tilldelade uppdrag. Visar det sig att den självupplevda fördelningen inte motsvarar koden så byter myran uppdrag för att det ideologiska samhället ska uppfyllas.

    Jag anser att myror kan ses som liberala därför att varje myra har frihet att nå sitt ideologiska mål så gott den kan. Det är dock en ganska begränsad organism så myrsamhället slipper att bekymra sig om många problem som mänskliga liberaler kan tänkas stå inför. Frågan är dock om du, nu när vi hittat en liten och okomplicerad modell, kan applicera dina tankar eller om du redan här får problem att organisera stacken.

    Självklart vill du samordna människor mot gemensamma mål. Ta något så trivialt som en blyertspenna. Vilken ensam människa klarar av att bygga något sådant? Det är genom att hitta samverkande krafter som vi kan bygga en ”stack” av kunskap och processer som leder till den slutgiltiga pennan. Om alla drar åt sitt eget håll, blir de precis som myrorna offer för mer komplicerade varelser.

    Om du fortfarande efter det här upplägget inte ser problematiken så är det ett svar som jag respekterar men beklagar.

  7. 17 oktober 2010 19:19

    ”…Jag anser att myror kan ses som liberala därför att varje myra har frihet att nå sitt ideologiska mål så gott den kan. …”

    Myror är intelligenta – och det kan väl människosläktets PyramidMaktHavare ej beskyllas för att vara – eller ?

  8. Mattias Aknemyr permalink
    18 oktober 2010 14:59

    Kanon Caspian. Jag ser en ljus framtid, detta projektet bär på enorma möjligheter. Med den kompetens som redan finns och de tillströmningar som kommer med tiden så ska vi inom nårga år ha ett seriöst parti som kan representera landets liberala befolkning.

    Att det redan finns ett ungdomsförbund tycker jag är riktigt roligt. Kul att du som ger ett så stabilt intryck är med och deltar. Jag ser en ljusare framtid politiskt!

Trackbacks

  1. Liberaldemokraterna, vad är det? « Sverige är inte världens navel!

Kommentera

