Skip to content

Vänner, liberaler, Centerstudenter

22 januari 2014

Jag kandiderar till posten som ordförande för Centerstudenter Stockholm. Jag är 21 år gammal, sitter i dag som vice ordförande, studerar masterprogrammet i statsvetenskap vid Stockholms universitet och går Stureakademin 2014.

År 2013 har varit ett fantastiskt år för vår avdelning. Vi har arrangerat fler, bättre och större evenemang än någonsin tidigare, med välbesökta talarkvällar, pubkvällar, Kräftslaget och Vintersittningen. Vi har växt från strax över åttio till över hundra medlemmar – en ökning med mer än en tredjedel. Det har på alla sätt varit det bästa året hittills. Nästa år väntar fler och större utmaningar.

År 2014 är ett dubbelt valår, med val till Europaparlamentet, riksdagen, landsting och kommuner. Centerstudenter har en viktig roll att fylla i valrörelsen. Vi ska driva opinion, sätta agendan och stärka de liberala krafterna i hela landet. Vi ska kampanja utan att göra avkall på den intellektuella tradition som utgör Centerstudenters syfte.

Mina mål som ordförande handlar i första hand om valen. Jag vill se en valrörelse som bygger på intellekt och ideologi. Vi ska ha de vassaste budskapen, de snyggaste kampanjerna och de frihetligaste idéerna – och det ska vara roligast att vara med i Centerstudenter Stockholm. Vid sidan av valrörelsen vill jag stärka det interna arbetet, med utbildningar, talare och pubkvällar för våra medlemmar.

Jag kommer vara en idéspruta under kampanjandet, lyfta fram och kritisera varje sossighet och varje inkonsekvens oavsett varifrån den kommer. Med djupa kunskaper i svensk politik kommer jag kunna syna både egna och andras förslag, och se till att vi inte bara är mest liberala utan också har mest rätt. Som huvudförfattare bakom avdelningens valplan och förslaget till idémanifest är jag mycket väl insatt i vår politik. Att följa och delta i den politiska debatten är någonting jag gör dagligen, och jag kommer ta varje chans att sprida våra budskap. Ingen ska missa oss under valrörelsen.

Året kommer erbjuda utmanande, spännande, givande och slitsamt arbete för en ordförande. Mindre sömn, mindre fritid och sämre betyg – men fler minnesvärda upplevelser, fler nya vänner och ett liberalare Sverige. Jag hoppas få leda Centerstudenter Stockholm som ordförande under verksamhetsåret 2014, och ser fram emot driva en valrörelse, skapa möjligheter till politisk och intellektuell utveckling och, inte minst, se till att Centerstudenter fortsätter att etablera sig som en stark liberal kraft i svensk politik.

Med vänliga hälsningar och förhoppningar om ert förtroende,

Caspian Rehbinder

2 kommentarer leave one →
  1. Åke permalink
    22 januari 2014 11:18

    CENTERN? Jag trodde du var liberal!

  2. 22 januari 2014 14:54

    Jag ser inte någon motsättning.

Kommentera

